23 januar 2005
CARITAS rute fra Barbados til St. Lucia - St Vincent - Bequia og tilbage til St. Lucia igen. | Så er der igen rejsebrev fra "The Pancake Man" |
Den første tid efter Atlant-overfarten gik godt og stærkt. Vi var så mange både, der var så meget at se, der var Jul og Nytår, der skulle fejres, og vi havde ingen problemer eller næsten ingen ..
Barbados strandtur Klas, Anders, Helena, Beate og den skjønne Lucia | |
Marika og Kari Ankomstfest Barbados | Anders Beate og den skjønne Lucia |
Sun down'er på Carita Barbados - Besøg af Albatros Malot og Mani |
Det skal her med dårlig
samvittighed
siges, at min bror Nils havde et stort og tidskrævende arbejde med at
få
sendt Visa og Master kort ud til mig . Først til
Barbados. De var sendt
hhv. den 11-11-04
og den 27-12-04. Da jeg afsejler derfra var de endnu ikke kommet til
adressen. Siden har han sendt nye kort. I skrivende stund har jeg modtaget det
ene
kort og venter stadig på, at det andet skal komme her til St. Lucia. Det er aldrig
rart
at sætte folk i så stor forlegenhed pga. ens dumme problemer, som
skyldtes
bankvæsnets påhit om at alle betalingskort, skal fornyes på en og samme
gang, og så omtrent uden varsel. Hele ideen med at have to kort var netop, at
der
altid var backup, hvis der skulle ske noget med det ene kort. Ligeledes er det
også underligt, at det kan tage mere end 1½ måned for et brev at
nå
til en adresse på Barbados.
Det var i øvrigt ikke kun mig der havde dette problem
Finske Necesse har ventet og annulleret kort siden Bayona i nord Spanien og har
endnu ikke fået dette kort efter at have annulleret og bestilt nye kort
til La Gomera, til Barbados, og nu senest til Trinidad. Denne gang med et dyrt og
effektivt
bureau, der garanter levering på 4 dage. Så nu har de forhåbentlig modtaget
kortet.
Efter jul på Barbados sejler Lucia og jeg til Rodny Bay på St. Lucia, mens alle andre sejler sydpå til Tobago og Trinidad. Vi fejer nytår med hollandske Martin på SPIRIT. Hans sidste ord var, da vi sagde farvel var: "Dig Jens vil jeg ikke sige farvel til, det har jeg gjort mange gange nu, og du dukker jo alligevel op igen og igen".
Nytårsdag Martin på SPIRIT i Rodny Bay St. Lucia. |
Fra Rodny Bay sejler vi til Marigot Bay også på St. Lucia. Der ligger en svensk båd,
en
43`(jano) GRILLY fra Råå. Sjovt nok med det samme navn, som den første båd jeg
startede
min
langturs karriere i, det var en 36`Halberg Rassi. Den sejlede jeg med
på fra Gibraltar til Las Palmas i 1996. Det var en fornøjelse at hilse
på Björgn igen.
Vejret begyndte at blive mere ustadigt med skyer, regn og blæst; men vi havde en
god tid, og vi tilbragte 4 dage omkring La Soufriere og de 2 Pitoner, i den skønneste
natur,
såvel over som under vandet.
Marigot Bay St. Lucia | |
Castries - Hovedstaden på St. Lucia - marked | |
De 3 Pitons | |
Jens og Pitons | Vulkanen ved La Soufriere |
Lucia Soufriere | Lucia på St. Lucia |
Lucia en glad vegetar | Lucia og Piton øl |
Den 7. januar sejlede vi i rigtigt dårligt vejr til Viex Fort - på det sydligste af St. Lucia hvor lufthavnen ligger. Det er lidt vemodig og trykket stemningen grundet vejret, og især det at Lucia skal hjem.
CARITA's rute fra St. Lucia til St. Vincent mod Bequia | Petit Byahaut |
Efter at Lucia fløj hjem d. 9 januar sejlede jeg alene sydpå mod Bequia, med et stop i Petit Byahaut på St. Vincent. Det var en succes, der var ikke alle de irriterende "boat boys", som St. Vincent er så berygtet for. Det skyldes, at jorden omkring Petit Byahaut er privatejet. Der er er sandbund, så man kan ankre på normal vis, hvilket er unormalt for St. Vincent.
St Vincent under regn. |
På Bequia har det blæst, regnet og stormet, så det har holdt folk vågne
om natten, af frygt for at drive for ankeret, eller blive sejlet ned af en
herreløs
båd.
Det er som det skal være! De 3 gange jeg har været her i
Caribien,
har der altid blæst kuling i januar og februar med op til storm i stødene. Det
er da også helt almindeligt her at opankrede både kommer i drift, med den
ståhej, der derved opstår, når folk prøver at undgå kollision
med herreløs
både. Vinden var så stærk, at den løftede min gummibåd op og vendte
den
rundt, så den lå "upside down" med motoren under vand! Det oplevede jeg
også i 1996 på Canouan 20 mil herfra, med det samme resultat!
- Af skade bliver man klog; men sjældent rig! Sandaler
og benzindunk var skyllet væk, og motoren kræver flere timers
førstehjælp
for at gå igen; men denne gang kortsluttede, der en spole. Jeg skal nu
skaffe
en ny, hvilket ikke er "lige til". Den nærmeste Johnson forhandler er
på
Martinique.
Ellers har det været en fornøjelse her i selskab med Finske NECESSE med Kari
og Marika. Vi har været over i Hop Bay og plukke kokosnødder, vi
har
været i Friendship Bay og drikke dyre øller, og på restaurant for at spise
hummer-pizza. NECESSE er nu sejlet syd på til Trinidad, for at komme på land før
de sejler vest på til Panama.
Jeg når også et par dage i selskab med de danske både Malot og Towanda. Vi gentager succesen med at gå over til Hop Bay og plukke kokosnødder
og bade i de vilde bølger, der skyller ind der. Vi var på Hop Bay
resturan
og spise "lambi" eller "kongs", der er konkylier, som smager godt
- det minder lidt
om blæksprutte kød.
CARITA for anker i Admiralty Bay på Bequia | |
Marika og Kari Hop Bay Bequia | Hop Bay Malot og Towanda Anders, Bjarne Jens og Lene |
Den 20 januar sejlede jeg mod Martinique, da der er en Johnson forhandler i Fort De France. Jeg går dog ind til Rodny Bay Marina på St. Lucia, da vinden var for nordlig og hård til at fortsætte mod Martinique. Jeg havde en tro på jeg måske kunne få løst mit påhængsmotorproblem her. Det er imidlertid ikke bare "så let". Så i skreven stund, har jeg ikke fundet en spole endnu; men der er 2 steder, jeg skal komme tilbage til på mandag osv. Det værste er at tingene går hurtigere i stykker, end jeg kan nå at reparerer dem. I går den 21 januar punkterede gummibåden, den fik en 7-8 cm. lang flænge, et sted, hvor den er svær at lappe. Så den er nu sendt til reparation, og kommer tilbage på tirsdag, så jeg er nu nød til at ligge ved kaj her i marinaen indtil gummibåden bliver repareret.
Martin på Spirit Rodny Bay - Før hun mistede masten | Hollandske Martin på SPIRIT, i Rodny Bay St. Lucia |
Jeg skal nu ikke klage, det er virkeligt i småtingsafdelingen med mine problemer. Her i Rodny Bay Marina genså jeg hollandske Martin i SPIRIT, som Lucia og jeg fejrede nytår sammen med. Dagen efter vi var sejlet, sejlede han den 4 januar mod Martinique. Kort efter Pigeon Island knækkede forstaget på katamaran, og mast og rig gik overbord. Med hjælp fra en lokal fiskerbåd, blev han bugseret tilbage til marinaen. Masten redde de; men der skal et nyt rulleforstag til - plus meget mere. Han var heldigvis forsikret; men det er aldrig sjovt når sådan noget sker.
Ellers alt vel hilsen Jens.