10. Rejsebrev Caribien, Windward Islands: St. Lucia, St. Vincent og Bequia

23 januar 2005

CARITAS rute fra Barbados til St. Lucia - St Vincent - Bequia og tilbage til St. Lucia igen. Så er der igen rejsebrev fra "The Pancake Man
 

Den første tid efter Atlant-overfarten gik godt og stærkt. Vi var så mange både, der var så meget at se, der var Jul og Nytår, der skulle fejres, og vi havde ingen problemer eller næsten ingen ..

Barbados strandtur Klas, Anders, Helena, Beate og den skjønne Lucia
Marika og Kari Ankomstfest Barbados Anders Beate og den skjønne Lucia
Sun down'er på Carita Barbados - Besøg af Albatros Malot og Mani

Om plastic kortenes "velsignelser"

Det skal her med dårlig samvittighed siges, at min bror Nils havde et  stort og tidskrævende arbejde med at få sendt Visa og Master kort ud til mig . Først til Barbados. De var sendt  hhv. den 11-11-04 og den 27-12-04. Da jeg afsejler derfra var de endnu ikke kommet til adressen. Siden har han sendt nye kort. I skrivende stund har jeg modtaget det ene kort og venter stadig på, at det andet skal komme her til St. Lucia. Det er aldrig rart at sætte folk i så stor forlegenhed pga. ens dumme problemer, som skyldtes bankvæsnets påhit om at alle betalingskort, skal fornyes på en og samme gang, og så omtrent uden varsel. Hele ideen med at have to kort var netop, at der altid var backup, hvis der skulle ske noget med det ene kort. Ligeledes er det også underligt, at det kan tage mere end 1½ måned for et brev at nå til en adresse på Barbados.
Det var i øvrigt ikke kun mig der havde dette problem Finske Necesse har ventet og annulleret kort siden Bayona i nord Spanien og har endnu ikke fået dette kort efter at have annulleret og bestilt nye kort til La Gomera, til Barbados, og nu senest til Trinidad. Denne gang med et dyrt og effektivt bureau, der garanter levering på 4 dage. Så nu har de forhåbentlig modtaget kortet.

Windward Islands: St. Lucia, St.Vincent og Bequia

CARITAS rute omkring St Lucia 2005

CARITAS rute omkring det nordlige af St Lucia

Efter jul på Barbados sejler Lucia og jeg til Rodny Bay på St. Lucia, mens alle andre  sejler sydpå til Tobago og Trinidad. Vi fejer nytår med hollandske Martin på SPIRIT. Hans sidste ord var, da vi sagde farvel var: "Dig Jens vil jeg ikke sige farvel til, det har jeg gjort mange gange nu, og du dukker jo alligevel op igen og igen".

Nytårsdag Martin på SPIRIT i Rodny Bay St. Lucia.

Fra Rodny Bay sejler vi til Marigot Bay også på St. Lucia. Der ligger en svensk båd,  en 43`(jano)  GRILLY fra  Råå. Sjovt nok med det samme navn, som den første båd jeg startede min langturs karriere i, det var en 36`Halberg Rassi. Den sejlede jeg med på fra Gibraltar til Las Palmas i 1996. Det var en fornøjelse at hilse på Björgn igen.
Vejret begyndte at blive mere ustadigt med skyer, regn og blæst; men vi havde en god tid, og vi tilbragte 4 dage omkring La Soufriere og de 2 Pitoner, i den skønneste natur, såvel over som under vandet.

Marigot Bay St. Lucia
Castries - Hovedstaden på St. Lucia  -  marked
De 3 Pitons
Jens og Pitons Vulkanen ved La Soufriere
Lucia Soufriere Lucia på St. Lucia
Lucia en glad vegetar Lucia og Piton øl 

Den 7. januar sejlede vi i rigtigt dårligt vejr til Viex Fort - på det sydligste af St. Lucia hvor lufthavnen ligger. Det er lidt vemodig og trykket stemningen grundet vejret, og især det at Lucia skal hjem. 

CARITA's rute fra St. Lucia til St. Vincent mod Bequia Petit Byahaut

Efter at Lucia fløj hjem d. 9 januar sejlede jeg alene sydpå mod Bequia, med et stop i Petit Byahaut på St. Vincent. Det var en succes, der var ikke alle de irriterende "boat boys", som St. Vincent er så berygtet for. Det skyldes, at jorden omkring Petit Byahaut er privatejet. Der er er sandbund, så man kan ankre på normal vis, hvilket er unormalt for St. Vincent.

St Vincent under regn.

På Bequia har det blæst, regnet og stormet, så det har holdt folk vågne om natten, af frygt for at drive for ankeret, eller blive sejlet ned af en herreløs båd.
Det er som det skal være!  De 3 gange jeg har været her i Caribien, har der altid blæst kuling i januar og februar med op til storm i stødene. Det er da også helt almindeligt her at opankrede både kommer i drift, med den ståhej, der derved opstår, når folk prøver at undgå kollision med herreløs både. Vinden var så stærk, at den løftede min gummibåd op og vendte den rundt, så den lå "upside down" med motoren under vand!  Det oplevede jeg også i 1996 på Canouan 20 mil herfra, med det samme resultat! - Af skade bliver man klog; men sjældent rig!  Sandaler og benzindunk var skyllet væk, og motoren kræver flere timers førstehjælp for at gå igen; men denne gang kortsluttede, der en spole. Jeg skal nu skaffe en ny, hvilket ikke er "lige til". Den nærmeste Johnson forhandler er på Martinique.
Ellers har det været en fornøjelse her i selskab med Finske NECESSE med Kari og Marika. Vi har været over i Hop Bay og plukke kokosnødder, vi har været i Friendship Bay og drikke dyre øller,  og på restaurant for at spise hummer-pizza. NECESSE er nu sejlet syd på til Trinidad, for at komme på land før de sejler vest på til Panama.
Jeg når også et par dage i selskab med de danske både Malot og Towanda. Vi gentager succesen med at gå over til Hop Bay og plukke kokosnødder og bade i de vilde bølger, der skyller ind der. Vi var på Hop Bay resturan og spise "lambi" eller "kongs", der er konkylier, som smager godt - det minder lidt om blæksprutte kød.

CARITAS rute mod Bequia

Admiralty Bay på Bequia
 
CARITA for anker i Admiralty Bay på Bequia
Marika og Kari Hop Bay Bequia Hop Bay Malot og Towanda Anders, Bjarne Jens og Lene

Den 20 januar sejlede jeg mod Martinique, da der er en Johnson forhandler i Fort De France. Jeg går dog ind til Rodny Bay Marina på St. Lucia, da vinden var for nordlig og hård til at fortsætte mod Martinique. Jeg havde en tro på jeg måske kunne få løst mit påhængsmotorproblem her.  Det er imidlertid ikke bare "så let". Så i skreven stund, har jeg ikke fundet en spole endnu; men der er 2 steder, jeg skal komme tilbage til på mandag osv. Det værste er at tingene går hurtigere i stykker, end jeg kan nå at reparerer dem.  I går den 21 januar punkterede gummibåden, den fik en 7-8 cm. lang flænge, et sted, hvor den er svær at lappe. Så den er nu sendt til reparation, og kommer tilbage på tirsdag, så jeg er nu nød til at ligge ved kaj her i marinaen indtil gummibåden bliver repareret.

Martin på Spirit Rodny Bay - Før hun mistede masten Hollandske Martin på SPIRIT,  i Rodny Bay St. Lucia

Jeg skal nu ikke klage, det er virkeligt i småtingsafdelingen med mine problemer. Her i Rodny Bay Marina genså jeg hollandske Martin i SPIRIT, som Lucia og jeg fejrede nytår sammen med. Dagen efter vi var sejlet, sejlede han den 4 januar mod Martinique. Kort efter Pigeon Island knækkede forstaget på katamaran, og mast og rig gik overbord. Med hjælp fra en lokal fiskerbåd, blev han bugseret tilbage til marinaen. Masten redde de; men der skal et nyt rulleforstag til - plus meget mere. Han var heldigvis forsikret; men det er aldrig sjovt når sådan noget sker.

.

Ellers alt vel hilsen Jens.  

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk