|
Det at rejse kan være at søge andres selskab? Lidt sjovt, når man er erklæret
solosejler? Alligevel er det min erfaring, at når man er er alene, er det nemmere at
komme
ind på livet af andre sejlere.
Den båd, som sidst har skrevet i Caritas gæstebog, er den danske båd S/Y FELICIA
med Martin & Annette. Den
har stået på land hele sommeren i Rodney Bay og er lige kommet i vandet.
Deres
plan er at sejle til Trinidad og gå på land der om en måned, undervejs vil de så
se Grenadinerne.
Det var den samme plan, jeg havde, og vi var med
det samme på bølgelængde. Det så ud til, at vi ville komme til at se en
del
til hinanden den næste måneds tid.
S/Y MARIANA den svenske båd med Magnus, Ola og Richard, er ankommet her til Rodney Bay sydfra, og sammen med besætningen fra S/Y FELICIA og Louise fra S/Y MIE tog vi bussen til en lille fiskerby Dennery på St. Lucias østkyst. Dennery er afgjort den fattigste del af St. Lucia, her er der ingen turister; til gengæld er folk flinke og nemme at komme ind på livet af.
Der er ved at være opbrud. S/Y MIE og S/Y MARIANA gik nordpå, og S/Y FELICIA
sejlede sydpå mod Pitonerne, og vi skulle mødes på Bequia senere.
Selv sejlede jeg til Bequia i et stræk og anduver Admirallety Bay i
mørke
kl. ca. 24.00. Om morgenen ser jeg, at her lå der flere danske både,jeg havde mødt
før: S/Y
ATHENE med familien Luther og S/Y SØRINE en Great Dane 28 med solosejleren Rene.
Her
lå også S/Y THULE og S/Y PIA VIKING . Jeg havde også ventet at møde flere af
de
både, der har været på Tobago og Trinidad; men det er ligesom ikke
rigtigt
det samme. De er alle på vej mod nord, og jeg mod syd, så man er ligesom hægtet af
hinanden.
02-03-05 : Onsdag
S/Y PIA VIKING og S/Y THULE sejler om morgenen, og jeg har ikke
rigtigt
fået talt med dem. S/Y ATHENE og S/Y SØRINE vil sejle i morgen.
Jeg har
tænkt
en del over det at komme på land for sommeren på Trinidad, for det
første
er det for dyrt, og det gør et uønsket afbræk i turen, og der skal tjenes
mange penge for, at flybillet og landplads er dækket ind.
Helst vil
jeg
bare fortsætte; men mangler kort og pilotbøger mm. Desuden skal jeg også
bundmales,
før jeg går gennem Panamakanalen. Da der så er mail fra S/Y NECESSE om, at de
ligger
på Curacao og venter på reservedele, gribes jeg af tanken, som blev
stillet
mig første gang på Barbados, om, at vi kunne følges ad ud i Stillehavet, da vi jo
gjorde samme fart. Men jeg har ikke undersøgt det fornødne for
sådan en tur og vil derfor være meget afhængig af S/Y NECESSE - her er er et
link til deres finske hjemmeside: www.ruotsalainen.net.
Jeg får fat i et søkort, der dækker frem til Curacao.
Om aftenen er
vi
danske både inklusiv besætningen fra S/Y FELICIA, som er kommet her til morgen, inde og få en
sundown'er
på Fraki Pani bar.
Næste morgenen har jeg endelig besluttet mig: |
Jeg følger efter S/Y NECESSE og går med dem ud i Stillehavet! |
Bequia til Curacao |
Curacao |
Kl.14.00 er jeg så klar og letter anker og sejler for læns ud af bugten. På vej ind er S/Y MARE, som jeg lige får en 3 min. snak med, før vores veje igen skilles. Ærgerligt at sige farvel til folk, man har ventet på at se igen. Her er et link til deres hjemmeside www.sailing-mare.com . Jeg må nøjes med at følge dem på Internettet. Ca. 3 timer ude ser jeg hvaler - en flok på 4-5 dyr, de er temmelig store ca. 15 m . Kort efter mister jeg en fiskekrog, da en stor fisk bider på. Jeg gør god fart, og om aftenen ser jeg Bequia og St. Vincent forsvinde i horisonten. Jeg ser flere skibe om natten og flere på min kurs, så der er udkig hele natten med 15 min. intervaller.
04-03-05 : Fredag.
Lidt overskyet og jeg sover det meste af dagen efter en anstrengende
nat;
men nu ser jeg ikke længere andre skibe og kan sløjfe udkiggen. Kl.
14.00
1. døgn i søen, 125 sømil - ganske godt .
07-03-05 : Mandag.
Spanish Water Curacao
Kommer ind med lyset i Spanish Water Curacao; men S/Y NECESSE er her ikke. Efter at have ankeret lægger jeg mig ved siden af en lille Utzon spidsgatter fra Finland, skipperen hedder Poul. Jeg spørger selvfølgelig, om han har set Kari og Marika - det har han. De ligger nu på Aruba sammen med endnu en finsk båd, og de venter på ham og mig. Det ser ud til, der er tid til, at jeg kan nå at få bundsmurt båden mm. Her er utroligt fint i Spanish Water, der er en kæmpe lagune med et storslået naturområde, det eneste minus er, at der er langt til butikker - her er ingen, kun en restaurant; men der er en gratis transport til supermarked hver dag kl. 10.00. Så der bliver provianteret stort - her, hvor der er et supermarked af dansk og hollandsk standard. Blandt andet køber jeg sprit til mit komfur - 36 l . Med de 10 l, jeg stadig har, skulle det gerne række til Australien. |
Jeg møder en amerikansk sejler, som skal hjem om en måned, efter at han har fået båden på land i Cartagena i Colombia. Af ham køber jeg en bog: World Cruising Routes af Jimmy Cornell - en slags langtursejlernes bibel. Jeg får desuden kopieret hans søkort over Stillehavet og er dermed ikke længere så uforberedt mere. |
Den 16-3 afsejler jeg fra Willamstad Curacao kl. 20.00 for at gå til Orangestad - Aruba i dagslys.
Curacao til Panama |
Aruba morgenstemning |
Her anker jeg uden for byen kl 9.00, og på VHF'en taler jeg med Kari, de er på vej ud 2 både S/Y NECESSE og S/Y SATU III - sammen sejler vi til San Blas øerne ud for Panama. En rå sejlads med stærk vind og krabbe søer pga. udadgående strøm nær land, en tur på ca. 550 mil på 4 døgn. Her slår jeg min personlig rekord med Carita 18-3 med en døgndistancen på 164 mil.
San Blas øerne er et øhav af små lave øer af størrelser, det vil tage ca. 10 min til 30 min. at gå rundt om. Området kunne minde om Tobago Keys - bare mange gange større. Egentlig ligner det mere noget, man ville forvente at finde i Stillehavet. Befolkningen her er indiansk, og alt ser ud som for århundreder siden. De padler rundt i udhulede træstammer, og deres huse er lavet efter gammel tradition af spinkle grene og palmeblade flet, ligeledes er deres beklædning også unik.
Kort over Panama |
San Blas |
San Blas |
San Blas |
San Blas |
San Blas - Prvenir City |
Ovn af olietønde hvor vi køberfriskbagt brød hver dag |
San Blas - Over300 små natur perler |
San Blas raske unge mænd S/Y SATU III og S/Y NEXESSE for anker |
San Blas - sejlførende udhulet træstamme |
Palmesøndag sejler vi - S/Y NECESSE og jeg til Colon ved Panama-kanalen. Vi
sejler
om natten for at være fremme i dagslys; men der er næsten vindstille med svag
vind fra skiftende retninger, så vi er først fremme kl. 14.15 Påskemandag.
Her
ligger SY SATU III, og vi får straks en øl på havnepubben - 1 dollar
stykket. Senere spiser vi på havnerestauranten - Hovedret, vin, kaffe og kage,
og der er 2 der får en cognac - tilsammen 10 doller pr. mand .
Det bliver spændende at se hvor mange dage, det kommer til at tage at komme igennem kanalen. Der er både, der allerede har ligget her i 3 uger .
Alt for nu Hilsen Jens
Links til Noonsite info |
Curaco |
Aruba |
Panama |
Flere Panama links |
National Tourism Office |
www.ipat.gob.pa |
Panama Canal Commission (features a live video feed from Miraflores locks so that it is now possible to view a Canal transit on the internet) |
Bocas del Toro province |
The Panama Page |