13. Rejsebrev - Gennem Panamakanalen


Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk 

13. Rejsebrev 22 april 2005

Hej alle!

Klargøring til kanal transit gennem Panamakanalen

Panama og Panamakanalen

Panama er et sted man skal have tålmodighed. Her i Panama har jeg besøgt flere kontorer og myndigheder end på hele den forudgående del af rejsen og afleveret fotokopier og betalt ublu priser til det ene og det andet stempel. Når man skal rundt til alle kontorerne, er der taxaerne, som er gode til at hjælpe en med at finde de rigtige kontorer, og steder hvor man kan få taget fotokopier, som man selv skalmedbringe. Denne service, der nemt tager en time, tager de kun 10 dollars for.
Det at transitere Panama-kanalen, er også en prøvelse. 3 ugers ventetid og man betaler til en bestemt bank -  Citybank. Beløbet for både under 50 fod er 600 dollars + et depositum på 850 dollars = 1450 dollars. De tager kun Visa kort, og den grænse jeg har på mit kort, var alt for lav, så jeg måtte betale kontant ved at hæve på mit Master kort i en anden bank.
Colon er det nærmeste man kan komme en ruinby uden at den er det! Dvs. der lever folk i de faldefærdige huse, og byen mylder af liv. Der er gader det bestemt ikke kan anbefales at gå i.
Colon er på ingen måde en smuk by; men selv dette forfald har sit liv og charme. Her er en stører industrihavn og mange store skibe på reden, der vender transit i kanalen, Her er mange butikker og et grønttorv, og der er nok nogen, der vil finde dette kaos spændende. Tager man en taxa kan man for 2 dollars blive kørt ud til et nyt indkøbscenter - den dybeste kontrast til Colon - på højde med det man kender hjemme. Om ikke andet så må prisniveauet appellere til vores sympati. Her er billigt, og man kan få det meste. Ligeledes koster en taxa kun 1 dollars fra et vilkårligt sted i byen eller til Yardklubben, hvorfor det kan anbefales at proviantere her og ikke i Panama City, hvor der dels er dyrere og stører afstande, og besværligt at få ting ud til båden.
Selv Yardklubben er ved at forvitre og dens storhedstid ligger langt tilbage i det 20 århundreds midte. Beton broerne, der står på beton pille ser ud til at kunne kollapse, når det skal være. Men trods forfald er der stadig faciliteter med bar og resturan, som kun kan siges at være dyr, hvis man taget byens priser i betragtning. Eks. 1 øl = 1 dollar , ½ time E-net = 1 dollar.  I Colon kan det samme findes til 1 øl = ½dollar,  1 time E-net = 75 cent.
Folk her er venlige og hjælpsomme, og det er lidt svært at forstå alle de advarsler, om at man ikke må gå i byen; men skal tag en taxa.
Det bliver til 20 dage her før det endeligt bliver Caritas tur til transit.
Proceduren er som følge.
Hver båd skal have 4 line-holdere og 4 liner på 125 fod ca. 40 m på minimum 18mm. Der skal være en lods eller adviser, som er inkluderet i prisen. Man bliver spurt om skibets max fart. De vil have at man kan gå 8 knob - hvis mindre tager de et ekstra gebyr for forsinkelse på 850 dollars = 600 + 850 + 850 = 2300 dollars. Her bør man lyve, da det normalt er nok med 5-6 knob. Man kan leje rebene for 50 dollars + 50 dollars i depositum og købe bildæksfender til 3 dollars stykket af Yardklubben og professionelle line holdere til 55 dollars stykket.  Her er det almindeligt at både slår sig sammen om at man assisterer på hinandens både.  Vi dvs. Carita, Necesse og Satu III = 5 personer hjælpes ad. Ført Necesse d. 9/4 så Satu III d. 13/4 og til sidst Carita d. 16/4 .
Det mest almindelige er at det tager 2 dage. Man starter om eftermiddagen, hvor man ligger i venteposition, til der kommer lods ombord ude på ankerpladsen og sejler så 3 mil ned til de 3 første sluser, der fører op i Gatun søen, hvor der overnattes ved bøje. Om morgen kommer der en ny los, og der fortsættes til de 3 nedad gående sluser, hvorefter man er ude i Stillehavet.

Caritas Tur : 15-04-05 : Fredag.

Carita forberedt til turen - solpanelet er beskyttet af gummibåden

Jeg få ringet og får tiden 16.00. Det mail'er jeg til Necesse og Satu III, der nu er i Balbora Panama. I havnen er der en ledig plads og jeg sejler ind og fortøjer. Poul hjælper og vi får et par øl før vi spiser i havnens resturan.
Der er stadig nogle ting, jeg skal gøre i morgen.  Navigationslyset virker ikke. Jeg skal købe frugt, brød og is.

16-04-05 : Lørdag

Link til web-kamera
Colon og første sluse Gatun Locks  
Gatun Locks
Den sidste sluse - Kari fra Necesse på Satu III Gatun Locks - Kari fra Satu III på Necesse

Sover dårligt og er vågen kl. 6.00 . Jeg får ordnet navigations lyset, afleveret toilet nøgle og, udleveret rebene, handlet frugt og brød og skinke kød til sandwitch.
Kl. 12.00 kommer de andre og vi får noget at spise.  Herefter tager de ind til byen og er på e-nettet, mens jeg får sovet et par timer.
kl.15.30 er de tilbage og vi smider fortøjningerne og sejler ud til "the flats" og venter på lodsbåden. Den kommer 1½ time senere end aftalt kl. 17.30, og så har vi pludselig travlt efter at have ventet i 2 timer.
Det begynder at regne, og der er kraftig medvind samtidig med at det er begyndt at mørkne. Vi skal bindes sammen med en stor 60`aluminiumsbåd, den sejler under syd Afrikas flag;  men folkene er fra Tyskland og en pige fra Korea. Sammen sejler vi ind bag et stort fragtskib. Kari og Kari bliver bedt om at assisterer på den anden båd, da de 4 liner skal gå fra den. 
Der er forvirring på den anden båd, og de holder ikke rebene omkring spillene, som de skal. Et gammelt fjols har mere travlt med at fotograferer end at passe sin line. Da der bliver turbulens i vandet kan han ikke holde tovet, og han mister det. Vi ryger med det samme ind mod vægen på min side, og det ser ud til Carita skal være fender for en ca. 20 tons skod båd. Vi stopper først 1.5 til 2 m før vi rammer, og det kun fordi Kari holder hans line.
Der bliver blæst alarm og slusningen stanses. Jeg må låne dem et af mine reb, så vi kan fortsætte. Vore adviser går ned og gemmer sig i kahytten som en struds, og siger det er den andens båds adviser opgave osv. 
Herefter er alle 4 liner omkring spillene på forsvarlig vis, Det er trods alt ca. 20 tons, der skal holdes af en senil olding med fedtet hestehale og en lille splejset koreaner pige. 
På vej ind i den anden sluse mister vi en line igen da kanalfolkene, der går med linerne, ikke er opmærksom på at rebet har sat sig fast; men vi får et nyt etableret og den sidste sluse går det nogenlunde godt.
Ude af slusen sejler vi til bøjen hvor vi skal overnatte.
Det er nu helt mørkt, og den anden båd har ikke rød og grøn navigations lys. Her ved bøjen demonstrerer den anden båd deres uduelighed igen ved ikke at fortøje til bøje, mens vi gør det i fin stil. Kari er klar med to spring og hopper over på bøjen og så er vi på plads.
Jeg siger til de andre at jeg ikke håber vi skal følges med den båd det sidste stykke. Der er ikke sket nogen skade; men det har absolut været den værste tur vi har gjort, i silende regn, og med vores skæbne overladt til en flok inkompetente fjolser.
Vi får os en sandwich og øller og et glas Martini før vi går til ro. Jeg sover på gulvet, her ligger jeg fint. Det går bedre end jeg regnede med at overnatte 5 ombord.

17-04-05 : Søndag

Vi er oppe kl. 6.30, da vi ikke ved hvornår den ny adviser kommer. Han kommer kl. 8.00. Så har vi igen travlt og jeg skal sejle fuld fart, hvilket jeg ikke er glad for, det er over 4 timers sejlads for fulde omdrejninger. Jeg giver den 2500 omdrejninger og sætter genuaen, da det blæser en del, og vi har medvind.
Vi gør mellem 6.1 og 6.7 med et gennemsnit på ca. 6.4 knob. Den ny adviser er den samme, som var på Necesse på det første stykke. Han spørger om vi kan finde vej selv, og så går han ned og hviler sig en time.  
På et tidspunkt passeres vi af et stort containerskib, der gør stor fart og trækker en stor hækbølge. Da jeg ser bølgerne drejer jeg frontalt mod dem. Den første bølge sender Carita halvt ud af vandet pga. bølgens stejlhed og Caritas fart. Den næste bølge kommer lige som Carita dykker stævnen og løfter bølgen indover dækket. Vandet fosser agterud og skyller alt væk på sin vej og giver buksevand til de 2 Kaier og adviseren. Og som det ikke var nok, så står forlugen åben og 20 l vand ryger lige ned på toilettet. Jeg kikker ned, og ser at der er optaget på toilettet og aner straks det ikke er godt. Marika kommer ud og ligner en kattekilling, der lige er faldet i vandet, og med et udtryk der ikke er til at saetter ord på. Kari har svart ved at undertrykke et grin. Det er hvad man kan kalde at skylle ud! Det værste er at et af de lejede reb er skyllet overbord, og jeg er nu bekymret for mit depositum på 50 dollars.
Vi ankommer til den første sluse kl. 12.15, her bliver vi igen bundet sammen med  BISMARK og uden ventetid bliver vi sendt ind i slusen, som vi har helt for os selv. Jeg må udlåne de 2 Kari'er og et professionelt reb i den rigtige længde til  den tyske båd. Det er jo i høj grad også min interesse, at de har udstyret i orden.

Saadan Kari fra Necesse på - Bismark Sådan skal det gøeres - Satu III Kari på - Bismark

Nedturen er altid lettere og nu er de tyske ved at have lært proceduren, og vi kommer gennem de 3 sidste sluser uden nævneværdige episoder. Dog spores en vis utilfredshed af Kari fra Satu III, da den tyske skipper på bedste tyske vis kommanderer rundt med alle, som om han havde kontrol over noget som helst. På et tidspunkt høres et højlydt "Shot up" fra Kari! 
Kl. ca. 14.00 tager vi en bøje i marinaen i Balbore, og jeg går i gang med at bage pandekager. Vi er nu i Stillehavet og alt gik godt vi har kun mistet et reb - det er billigt sluppet.

Panamakanalen på Stillehavssiden ved  Balbore Panama til Galapagos Øerne

Næste stop ventes at blive Galapagos Øerne

Hilsen  Jens Ellers alt godt hilsen Jens .  

Hej Flemming!

Det glæder mig at høre du er i Caribien.
Hvis du møder nogle danske både, må du endelig hilse.
Jeg er nu d. 3- 5-2005 ankommet til san Cristobal Galapagos. Det tog 11 døgn og 37,5 l diesel at nå hertil. Jeg fulgtes med Necesse.  Vi var i øjenkontakt hele tiden. Vi havde 3 døgn i
doll rooms bæltet med - ingen vind, her var det vi brugte dieselen.
Den 2-5-05 kl. 3.12 lokal tid krydsede jeg Ækvator.
I Pacifik Crossing Guide står der, at man kan få frisk frugt her, hvis supplyskibet har været her. Så vi regnede med det var et rigtigt huld, vi skulle  anløbe, og at vi højest ville blive her 4-5 dage.
Det "levede ikke op til forventningerne" - Her er som en portugisisk ferieby. Der minder meget om Porto Santo ved Madeira. Her er ikke stort; men alt er holdt i spansk kolonistil og meget velholdt, og så det bedste af det hele, HER ER INGEN TURISTER, ud over de 15 både, der ligger på reden.
Der er taxa service mellem bådene og land, som vi benytter os af da søløverne har for vane at hoppe op dingy'erne og ligge her og slumre.  Det er sådan set i orden - hvis ikke de også sked i dem.
Endnu en ting, der ikke lever op til forventningerne er prisniveauet. Vi havde læst de få ting, man kunne være heldig at finde, her skulle være dyre af samme grund - "skuffende" er her billigt - samme niveau, som i Panama - 1 øl på restaurant 1 dollar - E-net 2 dollar for 1 time. og 3 dollar for 7-8 min telefon til DK. Her er små butikker så det er ikke helt umuligt at købe ting her.

Alt for nu Hilsen Jens.
 

Sidste e-mail fra Jens - 4 maj 2005

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk