16.  Fransk Polynesien.

Rejsebrev 16 - Fransk Polynesien - Nuku Hiva til Tahiti

Fransk Polynesien.

Rangiroa: 27-06-05: Mandag

Turen fra fra Nuku Hiva til Rangiroa tog 6 døgn. Vi sejler på et verdenshav, der tager sit navn alvorligt. Endeligt er vejret, som vi havde vendte det ville være - mild sys østlig passatvind. Vi har en fin sejlads i nat, og til formiddag til vi ankommer Rangiroa. Kari har regnet på tidevandet, der skulle være slæk kl. 8.00 og 13.00. Vi kommer der kl. 11.00 mens strømmen løber ud. Det giver nogle krappe søer, hvor strømmen møder den modgående vind. Det ser lidt råt ud; men jeg styrer lige på med motoren gående på fuld kraft, med genuaen ude, Det er ikke så slemt. Jeg er hurtig igennem passet og inde for revet.
Necesse, er ikke fulgt med og ligger stadigvæk helt ude for i bølgerne. Jeg kalder dem, og de siger de vil vendte til strømmen bliver slæk kl. 13.00. Jeg overtaler dem dog til at komme ind, og snart er vi på vej til ankerpladsen. Kl.12.30 er der ankret og klart.

Rangiroa Atollen

Efter en dukkert og noget at spise, en time på øjet, tager vi i land og går ind til en bro, der tilhører et hotel, her giver Kari en bajer. Her er meget fint og dyrt. Så vi sejler bagefter over på stranden og trækker gummibådene på land og går på opdagelse. Her er en lille købmand, og vi finder også en bar, hvor jeg giver en øl. Stedet er meget afslappet og smukt med det klareste vand og koralfisk svømmende rundt. Det minder lidt om Carli Bay på Barbados. Da man ikke kan se øene på den modsatte side af lagunen, ligner det et hav, der ligger er bag os.
Jeg får repareret sejlet ved at ofre en sejlpose som lap - den er rød; men det er der ikke noget at gøre ved. Det blev et helt pænt arbejde - det skyldes nok jeg som lille har kigget min mor over skuldrene. Her er ikke meget at få.
Kl.15.00 er jeg færdig med sejlet og får lige lidt mad, før jeg tager en dukkert fra båden og derefter en kop lime te. Så er den dag gået, uden at jeg har været i land. Her er meget roligt - det eneste, der kan få båden til at gynge lidt, er de lokale speedbåde, som kommer forbi for fuld skrue.
Endnu en dag med små jobs, hvor jeg starter med at bage rugbrød, der bliver ganske godt. Jeg giver spillerbommen en kærlig hånd, og forsejlet bliver taget ned og efterset. Kari og jeg tager en dukkert på revet. Det er det flotteste koralrev jeg endnu har set.
Om natten samler jeg regnvand - hele 2 l blev det til. Vi har nu kun været i den civiliserede del af Rangiroa. Her er et sted kaldet "Den Blå Lagune", som vi vil sejle over og se så mandag.
Kl. 8.00 sejler vi, og 3 timer efter er vi tæt på målet, da der er grå uvejrsskyer i horisonten. Kari kalder på radioen, om vi ikke skal vende om, og sejle tilbage til den beskyttet ankerplads. Det lyder måske tøset; men vi er afhængige af at kunne se farveforskelle på vandet, der fortæller, om der er koraller i overfladen, og derfor er det yderst farligt at fortsætte uden mulighed for at se disse skær i vandet. Vi vender om. Kari kalder, og siger der er forskel i vandets farve foran mig, og ganske rigtigt sejler jeg indover et rev; men jeg er heldig ikke at ramme nogle koraller. Da vi ankommer ankerpladsen, er der en regnbyge, og jeg samler ca. 3 l vand.

Rangiroa Lagon Bleu Rangiroa ankerpladsen vest for Passe de Tiputa
Rangiroa indsejling og ankerplads ved Passe de Tiputa Rangiroa indsejlingen til Passe de Tiputa
Carte d'Avatoru et Tiputa
Passe de Tiputa og Passe de Davatoru
Rangiroa Over et fyr ved passe de Davatoru Rangiroa på vej ud af passe de Davatoru
Rangiroa Atoll
Rangiroa
Rangiroa klovnfisk
Rangiroa solnedgang
Delfiner

Tahiti: Onsdag 06-07

3. døgn På vej til Tahiti.  Vejret er mildt med alt for lidt vind for sejlads, og der er gået en del for motor. Jeg vågner flere gange om natten, og er oppe og få en orientering her tæt på land. Necesse har udkik, og vil kalde hvis noget opstår; men det er rart lige at tjekke selv. Fyret på Tahiti og Sydkorset har været over ét hele natten, som var det et ledefyr, solen står op kl. 6.00 og nu ses Tahiti helt sikkert - nu der er 25 mil tilbage.
Jeg har gået for sejl på halv vind; men nu er det bidevind, Necesse er også nu under sejl. De  sejler ikke så godt som jeg i meget let vind. Vi ventede at se Satu III; men de er her ikke - n derimod er Poul her. Kl. 11.00 er der fortøjet og klart. til at gå og få en øl i selskab med Kari, Marika og Poul.
Det skal fejres at vi nu er her på Sydhavets berømteste ø Tahiti, og at vi har været af sted i et år nu -  ikke Poul han har været undervejs i 7 år.

Anduvning af Papeete - Tahiti

Papeete er en lille storby. Men de franske er gode til at lave byer, så den virker meget stører end den er, og her er speciale butikker og værksteder. så man kan få løst næsten et hvert problem. man måtte have på en sejlbåd. Bagsiden er at her er lidt halv dyrt, så pengene ruller hurtigt her; men vi nyder det i fulde drag. Vi ligger ankret med stævnen til på den fine havnefront foran alle cafeerne og de små parker hvor folk spadserer og ser på bådene.
Mange stopper op og bruger ekstra tid på mig og Poul i vores små 30 og 26 `både, der forsvinder mellem de store langturssejlere.

Se her Carlsberg - Sådan skal det se ud!
Stille Stillehavs morgen
Tahiti havnefront Papeete Tahiti Papeete solnedgang over øen Moorea
Tahiti storslået natur Tahiti udsigt over Papeete og Moorea

Tahiti: 14-07-05 : Torsdag

Det er national dag i dag og helligdag her. Det er nu ikke meget man ser til det, det vildeste er et kano ræs, som er den polynesiske folkesport. Der var vel 12 - 15  katamaran-kanoer med 8 mand i hver side dvs. i alt 16 mand pr båd. Alt i alt ca. 225 - 250 mand. der deltager. Folk sad på molen i timer og ventede ved mållinien, og så pludselig kommer de, og så er det hele over på 8- 10 min - ligesom i cykelsport.
Jeg får sagt til Kari jeg er glad for de ikke længere er kannibaler for med den fart de sejler kan det være et problem at sejle fra dem.

Tahiti: 15-07-05 : Fredag

Vi har bestemt vi vil sejle i morgen tidligt, og sejle til Moorea,for at gøre en overnatning før vi søndag sejler det sidste stykke til Huahine. Vi har derfor travlt med at handle frugt og grønt og bunke vand mm.
Jeg spørger Karie om vi ikke skal klarer ud nu ( 9.00 ); men han vil vente til i eftermiddag kl. 14.00, da der efter siestaen er færre folk der, og de er nu på vej at handle.
Kl. 14.00 går vi til immigrationskontoret; men det er det eneste af 3 kontorer, der er åben - told og havnekontoret er lukket kl. 12.00 og åbner først mandag morgen igen. Vi må blive her weekenden over. Vi må se lyst på det og bruge tiden på at se noget mere af øen - Jeg får tid til at skrive dette brev.
Den vidre færd bliver Huahine, Bora Bora Maupihaa og så hvidere til Cook øerne.

Stillehavet sydvest for Tahiti

Alt vel og mange hilsner her fra troperne

Jens

Links til Fransk Polynesien
www.tahiti-tourisme.com Official Tourist Office Site

Tahiti Nui Travel

www.svfelicity.com SV Felicity's Cruising the Coconut Milk Run can be downloaded from their website.

www.tahitiguide.com

www.dream-islands.com

www.tahiti.com

Tahiti Sun Travel

http://www.grainsalt.com/ Includes information on the Association des Voiliers de Polynésie.

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna