17.  Fransk Polynesien - Huahin og Bora Bora til Cook Øerne - Roatonga


Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk 

Stillehavet sydvest for Tahiti

Huahin - Bora Bora

Tahiti til Huahin og Bora Bora Bora Bora til Maupiti og Mopelia

Efter en god tid på Tahiti, tager vi, Necesse og jeg videre til Huahine, en tur vi forventer vil tage 24 timer. Vi planlægger så vi anduver byen Fare på Huahine i morgenlyset. Vi er ankommer imidlertid lidt tidligere, og jeg lægger mig bi i god afstand og sover lidt - i 7 min intervaller - med æg uret på. Jeg er helt naturligt på vagt da jeg hele natten har kunne høre den tordnende brænding fra revet, uden at jeg kunne se den, i denne totalt mørke stjerneklare nat.
I det første lys sejler jeg ind gennem passet i revet og har snart ankret på reden ved Fare.  Poul, der sejlede 2 dage før os, er her, og han hjælper med at udpege en god ankerplads. Efter en kort velkomst er det ned og sove, da jeg næsten ikke har sovet i 24 timer.
Huahine og Byen Fare kan anbefales for folk, der vil lidt væk fra det mest turistede, og gerne vil have det stille og fredfuldt i smuk natur og alligevel også vil kunne nyde godt af restaurationer, Internet, bank, stort supermarked ( bedrer end de fleste i Papeete city ) mm. Poul og jeg nyder i fulde drag dette behagelige steds atmosfære, og vi er tit at finde på en af de små franske fortovscafeer. Kari og vist specielt Marika trængte til lidt tid for dem selv, så de lejer en scooter og kører øen rundt.
Poul og jeg har bestemt os for at sejle til en bugt - Bourayne, for at opleve øens natur. Der bliver vi 4 dage, hvor vi har flere ekspeditioner rundt i vores gummibåde, og vi er enig om at dette sted er yderst velegnet for afstresning af et uroligt sind. Jeg har købt en machete i Fare og går amok og slagter mindst 8 kokosnødder på en dag. Her er også udmærket at snorkle, da der er koraller næsten hele bugten rundt, hvor bunden stiger fra 26 m til 1 m.

Huahin Passet til Huahin
Carita i fint selskab - Papeete - Tahiti Jens og Poul nyder livet - Fare - Huahine
Oprindelig polynesisk kano - Huahine En morderne udgave på Reden Fare - Huahine
Ellen ankert på 3m over rev i Bourayne -Huahine Oeen Vaiorea i indsejlingen til Bourayne - Huahine

Mod Bora Bora

Vi 3 både aftaler at følges til Bora Bora. Da det igen er vigtigt, at komme der mens, det er lyst, aftaler Poul og jeg at vi starter kl. 4.00, da der vil går ca. 1 time før vi er uden for revet og kan sætte kursen mod Bora Bora. Så søndag 24-07 Kl.4.00 er jeg oppe da vækkeuret ringer. Det er det ellers ikke så tit, at det har gjort i det sidste årstid. Men en aftale er en aftale, og jeg ser at Poul allerede er ved at hæve ankeret. Jeg behøves heldigvis ikke megen tid for at lette, og snart sejler vi ud i mørket på GPS'en og vha. af rødde og grønne lys bøjer, ud af kanalen mellem koralrevne, til vi igen er i åbent vand.
05.15 kalder jeg Kari, der ligger en sømil væk i Fare, da vi forlader revet og går ud i åbent vand, De er ikke stået op endnu og vil følge efter senere.
Kl. 6.15 er det solopgang og her ses Bora Bora`s høje og karakterfulde bjerg-profil i horisonten. Jeg tager en del billeder af Poul og Ellen - Poul vil sætte pris på at få disse billeder af hans båd til de artikler han skriver til en finske avis.
På et tidspunkt deles vores veje efter vi har rundet øen Tahaa. Jeg tager Bora Bora nord om, mens Poul styrer på en sydligere kurs.
Kl. 13.00 ca. er Kari på radioen, og informerer om at de er 5 mil agter ude lidt mere til nord. Ganske rigtigt kan der skimtes et sejl i den retning. Jeg er nu så tæt under øen, at der ikke er nogen chance for, at de kommer før mig, selvom de gør mindst 1 knob mere end Carita. Jeg sejler kun for genuaen fordi jeg har fulgtes med Poul i Ellen. Det kunne også være sjovt at se hvem der kommer først, her hvor jeg går nord om øen og Poul går syd om.
Jeg når ind, har taget en bøje, har gjort klar skib, pakket gummibåden ud, pumpet den op, monteret motoren og fyldt benzin på, før jeg ser to skibe med finske flag, der entre kanalen i revet til Bora Bora. 
Jeg sejler dem i møde for rigtigt at hovere og guide dem til en bøje foran yardklubben. Man skal betale for bøjerne - 2000 poly frank = 20 US$. Spiser man på restauranten, så er de frie. Vi spiser aftensmad her, det er lækkert og fint; men prisen er også derefter. Så bøje og ankergrejet er godt betalt, da vi går der fra.
Vi finder det er for dyrt at ligge ved disse bøjer og flytter til en ankerplads syd for byen næste dag  Havnebassinet er temmelig stort, og det er let at forstå Amerikanerne ville holde denne ø under den 2. Verdenskrig, da det er en perfekt havn for dybt gående krigsskibe. Næsten hele vejen rundt stiger bunden lodret op fra 25-30 m til koralrevet. Vi finder et sted med 3- 5 m vand på en sandbanke. Her er jeg tæt på at fange en fladfisk der ligner en tunge. Jeg har dolket den med en kniv; men den spræller så meget, at den Falder af igen.
Necesse og jeg sejler rundt om øen til det SØ`lige hjørne, da vi har læst der skulle være den bedste snorkling her, og det holder da også stik. Vi bruger et par dage her på en af atollerne der omkranser hovedøen.

Bora Bora Passet til Bara Bora
Ingen yderligere kommentar Bora Bora - Carita i lagunen SOe`lige hjoerne
Bora Bora vue til Ahuna Del af Bora Bora`s store naturhavn og hotelbefængt kyst
Samme sted med amerikansk isenkram fra 2. Verdenskrig Bora Bora ø kyst med vue til Tahaa og Raiatea

Mandag 01-08-05. den 1. august.

Tiden flyver, det er nu sensommer i Danmark. Vejret her er dårligt med meget regn og gråt og kraftige vindstød af mindst kuling styrke. Jeg har over natten samlet 40 l vand, selv om det stadig regner pakker jeg den blå fontæne væk. Der er også ca. 30 - 35  l vand i gummibåden, der kan bruges til vask. Necesse bliver på bøje ved yardklubben, og vi venter for at ser hvordan det ser ud i morgen. Poul er taget af sted til Cook øerne. Vi kommer nok ikke til at se mere til ham der. Jeg må lade motoren køre for at lade strøm. Batterierne er helt nede i mangel på sollys til sol panelet, og fordi jeg er tvungen at ligge med anker lys. Det holder ikke op med at regne, så jeg sætter den blå fontæne op igen og samler yderligere 60 l vand. Gummibåden bliver lænset for næsten det samme. Da regnen endelig stopper om aftenen er tanken fyldt op, og vaskebaljer samt diverse spande står i cockpittet, fyldt til randen med det dejligste regnvand.

Tirsdag 02-08-05 mod Maupiti.

Vejret er nu fint igen, stille med næsten ingen vind.  Jeg sejler ind til byen og får klareret ud og købt æg og frugt og øl mm. Klokken er nu over 11 og dermed over 23 i DK, så jeg får ikke ringet hjem. Det ærgrer mig da jeg heller ikke får tid i morgen til det, da vi har aftalt at sejle kl. 6.00 til den næste ø - Maupiti. Vi skal helst ankomme Maupiti kl. 12.00 da tidevandet vender.
Vi er tidligt af sted; men der er ingen vind på - et vindstille Stillehavet - så vi må gå motor de 35 mil. Selvom det er vindstille er her store dønninger, og indsejlingen til Maupiti er lidt vanskelig og snæver med brydende bølger på begge sider af løbet. Det ser lidt voldsomt ud på afstand. Jeg får æren at føre and - ind gennem revet - til det beskyttende vand indenfor.
Da vi har ankret og er klar, er klokken kun 15.15, og jeg sejler i land på en af atollerne, der omkranser hovedøen og filmer. Her er utroligt dejligt - Petit paradis som vi kalder det.
Vi går øen rundt. Her er en fin beton vej næsten hele vejen rundt. Vejkanten er beplantet ned buske med blomster, græsset er slået, her ligger ikke affald og flyder, her er simpelt hænd så pænt.
Vi gør et stop ved stranden ved det sydvestlige lige hjørne af øen, her får vi lige et par kokosnødder. Det er renovationsdag her på øen. Det foregår ved at en ladvogn, og en traktor med en stor skovl kører øen rundt, og så slæber folk deres affald ud til vejkanten, hvor det så bliver det hældt op i skovlen og tippet på på ladvognen. Som på alle små øer er affald et stort problem at komme af med. Her bliver det tippet af på et udvalgt sted, og der bliver sat ild til det. Det det der så er tilbage, bliver dækket med et tyndt lag sand, og er så klar til det næste lag.
Maupiti er ikke så besøgt som de andre øer, og her er ikke noget rigtigt hotel, kun værelser man kan leje. Det får vi oplyst af en ung tysk turist af den type der rejser med rygsæk og telt.
Vi bestiger bjerget op til ryggen  her er fin udsigt. Det sidste stykke er bestemt ikke for amerikanske turister. Det er mere en klatteretur end en vandretur.
Vi krydse over øen og kommer ned på den anden side. Her vandrere vi rundt om øen hjem.
Jeg har haft meget gavn af min matchede, da vi åbner flere kokosnødder på sådan en vandrer dag.

Maupiti Bora Bora til Maupiti og Mopelia
Maupiti - øen Tiapaa og Veu til Bora Bora Maupiti - Jens
Maupiti set fra Oeen Tuanai Maupiti (ø rundtur )
Maupiti godt og vel vejs op Kari Marika en Tuanai Maupiti Bjergbestigning - Marika
Maupiti Bjergbestigning - indsejlingen mellem øerne Tia på og Pitiahe

Kari, Marika og jeg er enige om, at dette sted Maupiti er det bedste sted vi har været. I bund og grund er det et spørgsmål om hvor godt man er forbedret til at være her eller andre steder. Da vi ankom Nuku Hiva havde vi sejlet i 22 døgn og manglede mange ting, som kun en storby som Papeete kunne give os - Bare det at man ikke kunne hæve lokale penge eller penge idet hele taget, da øens eneste pengeautomat var i uorden  i næsten en uge, siger lidt om forholdene. Dette underskud af sociale og fysiske nødvendige ting, som ordentligt Internet forbindelse til en nogenlunde rimelig pris, blev ved at hænge tungt over hovet på os til vi ankom Tahiti - Papeete.
Alle øerne har noget specielt at byde på, og andre sider, der er mindre gode - Nuku Hiva har storslået natur med bjerge og mange bugter, men kun få gode ankerpladser. Her er ikke meget turisme; men så heller ikke megen infrastruktur. Rangiroa, der var en atol, havde derfor ikke meget andet end palmer at byde på, og her var infrastrukturen lige som Nuku Hiva. Så var her til gengæld den største undervands oplevelse vi endnu har set. Det at man ikke kunde få vand udover det på flasker til 12 kr. pr l. var også en dæmper. Det lyder måske skørt; men når du er i det, er det et meget overskyggende probleme, der gør at man ikke nyder stedets charme.
Tahiti brugte vi 90% af tiden i Papeete og nød i fulde drag byens liv, og der er ingen tvivl om at man også kunne have fået store naturoplevelser der - vi snuste lige til det ved at leje en bil og køre øen rundt. Tidspresset og økonomien gør at vi må videre, og derfor har jeg stadig den fornemmelse, at jeg har noget til gode på Tahiti.
Huahine er efter min mening en ligeværdig konkurrent til Maupiti om titlen: "Den bedste ø". Jeg kan endda se den som en sikker vinder, hvis den havde været den første anløbshavn efter 22 døgn i søen. Den har lidt af det hele, dog ikke vandfald som Nuku Hiva og Tahiti har det.  Bora Bora var turistet og hotel befængt og kommercielt, og der var et problem med at anker nær byen. og her kunne man kun få vand ved Yardklubben for 10 dollars for en times brug, hvis man vel og mærke var bruger af en af deres bøjer, som herover er beskrevet. Dog er der ingen tvivl om at Bora Bora og dens atol øer er meget smukke, specielt de få steder, der ikke er hotelbefængt.
Maupiti er en lille ikke særlig besøgt perle med god ankerplads tæt på byen. En bjergrig ø der kan vandres rundt på 3-4 timer og bjergbestigning mm. der er atol øer rundt med finte dykker muligheder. Infrastrukturen er dog helt i bund ingen bank ingen Internet, kun een restaurant og een købmand med det allermest nødvendige og frisk brød. Til gengæld kan man få al det vand man vil have gratis. Havde dette sted været vores første møde med Polynesien, havde det derfor nok set omvendt ud på vores meningsmåling.

08-08-05 Mopelia

Mandag ankommer jeg til indsejlingen til Mopelia, det sidste stop vi gør i fransk Polynesien. Mopelia er en lille atol ø, afsidesliggende og beboet af ca. 30 sjæle. Inde på revet ligger der resterne af det kendte skib Seeadler - et tysk krigsskib fra 1. verdenskrig. Dets 2 kanoner er i en park i Papeete Tahiti.  Jeg har en gang bygget en model af dette skib. Foran indsejlingen ligger Necesse i venteposition, da der bag mig er en sort sky, der kommer nærmer, vil de vente til den er forbi. Der er tid nok, så jeg styrer lige på det smalle indløb, giver lidt mere gas 2000 omdrejninger. Med en fart på 5.5 knob går det sagte frem mod den stærke udgående strøm, der nok er på ca. 4,5 knob. Kanalen er ca. 2 mil lang, For enden er der en rund bøje, der tages styrbord om, før man er inden i lagunen. Vel inde kaster jeg anker og ser at Necesse stadig er der ude. Nu kommer regnen. Jeg benytter mig af den og får en tiltrængt dukkert, bad og noget morgenmad.
Kl. 11.00 kommer Necesse endelig ind, og vi sejler op mod det NW`lige hjørne, hvor der tidligere har ligget en by, som blev ødelagt af en tyfon og nu er placeret på det SW`lige hjørne.
Necesse kalder på radioen, og fortæller at der er en anden båd nede ved byen. De vil hellere derned, så vi skilles, og jeg fortsætter med at ankrer. Det passer mig fint at have tiden her alene, så jeg rigtigt kan få udlevet min Robinson Kruso drømme her. 
Jeg bliver nød til at sove lidt efter sejlturen. Kl. 15.00 er jeg klar igen, og nu er det blevet helt fint vejr igen. Jeg sejler over til revet hvor Seeadler endte sine dage og dykker på vraget. Her er ikke meget tilbage; men der er mange flotte koraler og fisk, så det er flot at dykke her. Jeg finder en messing bøsning, som jeg tager med som minde - jeg ved det er forkert at gøre det; men jeg syntes, det er i orden, da jeg har brugt mere end 100 timer på at bygge en model af dette skib, jeg er sejlet den halve Jord rundt til dette sted, så det giver mig vel ret til at tage en souvenir. Der er ikke omkommet folk her, da skibets kaptajn grev Von Luckner selv sænkede skibet, så det er ikke et gravsted.

Mopelia Passet til Mopelia
von Luckner autograph

S.M.S. Seeadler

 

Seeadler
Mopelia - De sørgelige rester af Seeadler efter 90 år`s hvile
Mopelia

Jeg bruger resten af dagen til at sejle i land og tænde bål på stranden. Her sider jeg så på en øde sandstrand i skumringen ved mit eget lille bål under Sydkorset, mælkevejen, nymånen og Venus. Bag mig høres en svag brusen af brændingen, på den anden side af øen, mens der i lagunen er det helt stille, og natte himlen spejler sig heri. Ude for anker ligger Carita, mit lille trofaste hjem. Tankerne flyver til dem der hjemme, ved hvert stjerneskud jeg ser.

Cook Øerne

   

Carita og Necesse er nu ankommet til  Raotonga - Cook Øerne og alt vel ombord og i morgen skal vi på opdagelse her .

Mange hilsner Jens .

 

Links til Fransk Polynesien
www.tahiti-tourisme.com Official Tourist Office Site

Tahiti Nui Travel

www.svfelicity.com SV Felicity's Cruising the Coconut Milk Run can be downloaded from their website.

www.tahitiguide.com

www.dream-islands.com

www.tahiti.com

Tahiti Sun Travel

http://www.grainsalt.com/ Includes information on the Association des Voiliers de Polynésie.

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk