25. Rejsebrev Fra Darwin over Timor Havet til Jule Øen - Christmas Island.


Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk 

Timor Havet og Jule Øen - Christmas Island

NB Jens er allerede nået til Chagos - Læs her.

Brev modtaget 14 Okt 2006

Darwin 22-09-06: Fredag

De sidste billeder fra Darwin

Darwin
Darwin
Darwin
 

Afsejling fra Darwin

Jeg er inde og klarer ud og kan nu sejle til Jule Øen. Jeg handler det sidste, som er frugt, løg og brød, og så er det gjort med provianteringen. Jeg gør regningen op - jeg har hævet på kort for 8500 kr.; men 1700 er i us$, der skal bruges senere på Cagos og Maldiverne. Så er der også fyldt op til de næste mange måneder. Ved 18.00 tiden er jeg på vej hjem til Carita, og der er allerede meget gang i byen. Det er jo fredag aften, og den skyfrie og varme dag ser ud til at gøre fortovs cafeerne godt. Planen er at sejle i morgen kl. 6.00, så jeg gør klart skib i aften. Jeg pakker gummibåd og teltet ned, og er nu klar til at sejle i morgen tidlig og gå ud med strømmen, når det bliver lyst.

Jeg er oppe med lyset, der er præcis højvande, og strømmen er begyndt at rende ud. Kl. 7.0 er ankeret på plads, og jeg er på vej ud for 7 knob. Jeg tager billeder af byen i morgensolens lys, der har et mystisk morgen dis mod en helt skyfri morgen rød himmel. Det er helt vindstille og nok allerede 25 grader varmt.

Over Timor Havet

Ruten fra Darwin forbi Timore mod Christmas Island
Ruten fra Darwin syd for Java mod Christmas Island

De første 10 mil er en kæmpe succes. 10 mil, jeg er ude ved mit første waypoint, hvor jeg er fri af alle forhindringer og rev nær land, og sætter kursen på næste WP. Motoren slukkes. Så stopper festen også, herefter bliver det modvind og vindstille i en ligelig blanding. Strømmen er også vendt, og min beregning med 100 mil i døgnet kan ikke være mere forkert.
Jeg har hele tiden vist, at jeg var sent på året for denne rute; men at passat vinden, som for en uge siden havde givet mig rekord fart fra Torsdags Øen, hertil med en styrke på 8- 10 m/s, skulle være fortrængt af den intertropical convergence zone - også kaldet doldrums bæltet, som er det stille bælte, der står mellem de modsat rettet vindsystemerne på nordlig og sydlig halvkugle, og som på denne tid af året bevæger sig sydover, bliver jeg  slemt overrasket over at erfare.
Jeg har 1500 mil til Jule Øen, så modvind og vindstille er ikke godt nyt. Det hjælper heller ikke at jeg stædigt har holdt på at Carita er en sejlbåd, som i øvrigt sejler bedst i let vind. Derfor har jeg ikke købt ekstra diesel.
4,5 døgn senere har der stadigvæk ikke været nogen bedringer på noget tidspunkt. Jeg har gået 20 timer for motor og brugt 17 l. diesel; men er kun kommet 280 mil nærmer målet. Jeg har på samme tidspunkt sejlet 375 mil. Det er ellers flot og behageligt vejr med skyfri himmel både nat og dag og ubeskriveligt stille. Når man er under tidspres og har 1.500 mil at skulle sejle, er det ikke fedt at drive 0.5 knob baglæns med tidevandet under en nådesløs brændende sol. Eneste selskab her er den daglige rutine med at opgive navn registrering og destination til den australske kystvagt, der overflyver os sejlere alle hverdage.
Mandag morgen fanger jeg en fisk, der bliver til en gryderet til middag.
Tirsdag Skiftes storsejlet til det gamle sejl, der er lettere og derfor bedre i den lette vind.
Onsdag taler jeg med en båd  "Amazonas" 200 mil væk på VHFèn. Han var på anker ved Ashmore revet, og jeg var på position 11-. N21`s og 126-36`e. Det skulle ikke være muligt. Normalt regner jeg en med kun at kunne række radius pmax 25 mil.
Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af at dette Timor Hav er lidt uden for almen fysiske regler og bare for sjov tjekker jeg positionerne for Bermuda, og Timor Havet er meget præcist modpolen til Bermuda Trekanten. Denne opdagelse er, selv om den ikke overraskede mig meget, ikke ligefrem glædelig.
Torsdag nat, Position syd om Timor, kl. 03.15 vågner, og ser at jeg er tæt på en oliekilde og dens anløbs platform, som er oplyst. Jeg får vendt i en fart og sejler væk langs med røde bøjer, der afmærker området. Jeg var tæt på, men var heldig.
Jeg har nu brugt 22 l diesel. Det er vindstille, og jeg går for motor, og en periode om aftenen og natten med vind og gør jeg 3,5 knob mod målet.
Kl. 18.00 i solnedgangen ser jeg, at der er et bånd om skruen. Jeg må lægge bi og hoppe i vandet og få det af. Det viser sig at være et stykke plastik.
Vinden er døet helt ud om morgenen. Hvor fastlandssoklen ophører, og bunden falder til flere hundred meter, er der en kam med lavere vand og rev. Hvor jeg passer, er der en sandbanke med 14- 26 m vand, og man kan se bunden, det er spejlblankt vand, og jeg går for motor siden en gang i nat. Havde det været i Danmark, ville man have nydt en sådan morgen, da man har vished for, det kun vare en kort tid, før vinden tager over; men her på 6. døgn, er det ikke længer så charmerende med vindstille.
Kl. 8.30 stopper jeg motoren og ligger totalt stille i dette pragt skue i et stille skyfrit hav.

Besøg på Timor Havet af en fiskerbåd på vej hjem til Kupang 90 sømil væk

Jeg klipper håret og får en dukkert fra båden, Langsomt kommer der lidt vind, og jeg begyndes at sejle, så får jeg besøg to gange af små åbne indonesiske fiskerbåde på vej hjem til Kupang 90 mil væk. De får hver en Cola, og en får tigget sig til  Nils`s  solbriller. Dette offer ser ud til at have hjulpet, for nu kommer der vind fra S, og jeg går for en halv vind og når op på hele 4,8 knob.
Lørdag 30-09. Endnu en smuk nat, med let vind; men nu fra siden. Der gøres fart gennem vandet, frem til 22.00, så er vi tilbage i det vante vindstille, og nerverne er nu ved at være lidt tyndslidt. Jeg går for motor hele natten. I sol opgangen sættes spiler, og jeg driver 2,5 knob, farten øges langsomt over dagen til over 6 knob. Kl. 18.00 er det en uge siden, jeg startede, og er kun nået 460 mil nærmere Jule Øen, og så er der endda sejlet 560 mil altså 100 mil ekstra på grund af modvind. Der bliver ændret til traditionel sejlføring kl. 17.00 hvor det ser ud til vinden er stabiliseret. Det ser nu ud til jeg er fri af Timor havet og Duldroms for denne gang, og har nu fanget den sidste rest af passat vinden.
Søndag 08-10. Kl. 9.00 23 sømil igen og øen kan stadig ikke ses, da det er diset i horisonten. Fuldmånen kom også først frem 5 cm over horisonten. Kl. 10.30 og 15 mil ses øen med sikkerhed. kl. 14.30 har jeg taget en bøje ( 10 au$ dagen ) og ligger med 2 andre både her. Jeg har ud sejlet 1613 mil. Heraf for motor i 70 timer og brugt 45 l diesel ud af de 50 l jeg havde at rutte med. Turen tog 15 døgn Jule Øen.

Jule Øen - Christmas Island

Christmas Island  - Google Map: Klik her Flying Fish Crove - Google Map: Klik her

Jule Øen  er toppen af et vulkanbjerg, der rejser sig lodret op af havet. Øen har følgende seværdigheder: Fosfat minedrift og en speciel landkrabbe der er rød; men udover farven ophøre al lighed med julemanden også. Der er naturlig vis også en masse steder man kan køre til hvis man lejer en 4 hjulstrækker. Her er vilde klippeformationer med blowhols, smukke bugter med badestrande, urskov, fugleliv og et rigt koralrev med liv omkring øen. Der er flere hval arter, og Verdens største fisk. Hvalhajen er regelmæssige gæster her.
Fosfat minen har en gratis rundvisning på 2-3 timer, som jeg melder mig til i det lille turist center i byen. Kl. 9.30 er der rundvisning. Man bliver samlet op foran turistcenteret, Vi er en guid, 3 spanier og mig, og vi kører den halve ø rundt i en 4 hjuls trækker, og ser på mine driften. Der var en tidligere bebyggelse her, der blev flyttet til der hvor byen nu er, pga. at at der var fosfat neden under byen.
Vi ser steder, der er ved at blive genetableret som urskov, ved en langsom udplantning i flere tempi. Først plantes nogle planter, der ikke kræver megen jord og skygge, og når de er store nok til at give skygge for mere ædle træer, bliver disse plantet i skyggen af de første træer. Vi ser til sidst lastningen af et skib.
Det var en rigtig god tur. På en gåtur ud til et udkikpunkt hvor der er en kanonstilling fra 2. Verdenskrig, får jeg forvildet op af et spor - op af bjerget - ved at følge nogle små mærker, der er sat på træerne og ender oppe ved et udsigtspunkt. Jeg var med går på en rundvisningen. Der var et sted hvor de har fugle der er blevet bragt ind, hvis de er skadet, eller de er kommet ind som store unger, fordi de er røget ud af reden. De bliver fodret en gang om dagen, og jeg var heldig, at det skete lige, som jeg kommer forbi. Det var en god en at få med. Det var sent, og det spor jeg kom af, var ret tvivlsomt, så jeg vil gå de 6 km ned til byen af vejen; men jeg går ikke langt, før der er en, der stopper, og giver mig et lift til døren, helt uden jeg har gjort det mindste signal til jeg ville med. Det sker ikke mange steder at folk stopper uopfordret, og spørger om man vil have et lift. Havde det været et andet sted, ville man nok være lidt betænkelig ved en sådan gestus; men her på øen med sine 600 indbyggere, er det helt almindeligt - jeg oplever det flere gange i de 4 dage jeg er her. Så var det endda enn ung flot kvinde som stoppede. Alt i alt en rigtig god dag på en unik ø i det indiske ocean.

Jenses billeder fra Jule øen

Dovntown Flying Fish Cove
Dovntown Flying Fish Cove
Anlæg til behandling af fosfat
Mølle til maling af fosfat
Lastning af fosfat
Planter til reetablering af regnskoven
Christmas Island Ugle i fugleopdrætscenteret
Arbejdsbåd på togvogn klar til at blive kørt i hangaren
Isætnings bro i Flying Crove
Turistcenteret i Christmas Island
Downtown i Flying Fish Crove
 

 

God Jul ønskes I alle fra Jens

Mail fra Jens fra Chagos i Det Indiske Ocean:

Mon, 20 Nov 2006

Hej Flemming!
Dårligt nyt om Chagos.
De skide Englændere vil have os sejlere væk fra Chagos og gøre det til et naturreservat.
Her er følgende skrivelse, de giver ud ved opkrævningen af de 100 dollars.
Jeg har skrevet det ordret af, og det er som følger:

-------------------------------------------------------------------------------

Headquarters British Forces
British Indian Ocean Territory
Diego Garcia
BFPO 485


NOTICE TO ALL MARINERS OF NEW PROCEDURES WITHIN THE BIOT

As of 1 January 2007 anyone wishing to visit the British Indian Ocean
Territory (BIOT) by yacht will need to apply for a permit in advance
from the British Indian Ocean Territory Administration (BIOTA) in
London. The mooring fee will also be increased from USD $100 for 3
months to GBP £500 for 1 month, payable in advance.

On receipt of a request for a permit (sent by email, fax or post) a
Visit Permit Request form will be sent. Once the completed form and
mooring fee (by bank transfer) have been received by the BIOTA office a
Permit, Laws & Guidance for Visitors and maps and co-ordinates showing
where yachts may be moored will be issued.

Please note, that under BIOT law, any person who enters the Territory,
including its 3 mile wide territorial waters, without a permit is
liable to imprisonment for up to 3 years and/or a fine of up to £ 3000.

Mariners are also reminded that BIOT Customs Will be enforcing British
India Ocean Territory ?The Imports and Exports Control Ordinance 1984?
and ?The misuse of drugs Ordinance No5 of 1992?. The BIOT Drug dog will
be deployed on future BIOT Patrols of the area. You are reminded that
any breach of these ordinances may result in a fine or imprisonment.

D G Howard
British Representative
British Indian Ocean Territory


E-mail: BIOTAdmin@fco.gov.uk
Fax:       +44 (0) 20 7008 1589
Tel:       +44 (0) 20 7008 2961 or 2890
Address:     British Indian Territory Administration
                   King Charles Street
                   London SW1A2AH
 

Citat "sakset" fra Noonsite.com (red)

  Chagos : Formalities

Clearance

As of 1 January 2007, yachts wishing to visit must apply for a permit in advance and pay the mooring fee in advance by bank transfer. The form (Visitor Permit Request) can be obtained from BIOTAdmin@fco.gov.uk or request by fax at +44 (0) 20 7008 1589 or by post from:

British Indian Ocean Territory Administration, King Charles Street, London SW1A 2AH, UK, Tel +44 (0) 20 7008 2961 or 2890

Fees

As of 1 January 2007 the fee to visit Chagos will increase to GBP 500 for 1 month - payable in advance.

Chagos Achipilego

 Chagos Achipilego
Chagos Achipilego

Useful Website Links to Christmas Island

  • Christmas Island Internet Administration
    Home Page of Christmas Island's service provider. Update on all the latest activities, programs & gossip on Christmas Island including Hash House Harriers, Saturday Night at the Movies, VLU2 Radio Program & other island activities
     
  • Dive Adventures
    Your dive travel specialist invites you to experience the underwater world of Christmas Island. Special dive packages available to Christmas Island
     
  • Underwater.com
    Underwater gallery & stories on Christmas Island on underwater.com.au - Australia and Asia Pacific's most popular dive site and comprehensive directory
     
  • Coates Wildlife Tours
    Perth-based operators of guided wildlife tours to Christmas Island.   Experience the crab migration and the joys of birdwatching with an experienced and knowledgeable guide.
     
  • Waterworld
    Sprechen sie Deutsch? European dive tour operator based in Austria specialising in packages to Christmas Island and the Cocos (Keeling) Islands. Also a great source of underwater photos.

     
  • Fuel & Lubricant Requirements
    For your fuel and lubrication requirements on Christmas Island visit Gaseng Petroleum (Christmas Island) Pty Ltd website. This details the services available and the people to contact within Gaseng Petroleum.
     
  • Christmas Island Caves
    The West Australian Speleological Group's visit to Christmas Island produced some fascinating information & images regarding the Caves of Christmas Island.
     
  • Christmas Island Phosphates
    Have a look here for further information on how to contact Christmas Island Phosphates. Their website is currently being developed and will contain interesting facts about the phosphate mine & its operations.
     
  • Christmas Island Flag
    Image and Description of the Christmas Island Flag.
     
  • Christmas Island Hawk Owl
    The Christmas Island Hawk Owl is one of many endemic species found on Christmas Island.
     
  • Cocos Island Tourism Association
    Planning to visit Christmas Island while not combine a visit to our nearest Australian neighbour the Cocos Keeling Islands. Just 900 km to the south - west of Christmas, Cocos is a coral atoll with pristine white beaches. Great package deals available to visit both Islands contact one of our member travel agents for more details
     
  • Shire Of Christmas Island
    The home page of the Shire of Christmas Island. Containing useful information about the Shire and its activities. Including reports, plans and services offered by the Shire.
 

Jenses planlagte hjemtur via: Torres Strait, Darwin, Christmas Island, Maldiverne, Yemen og Suez Kanalen til Kreta - 9327 sømil

Billedgalleri

 

 

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk