Timor Havet og Jule Øen - Christmas Island
NB Jens er allerede nået til Chagos
- Læs her.
Brev modtaget 14 Okt 2006
Darwin 22-09-06: Fredag
De sidste billeder fra Darwin
|
|
Darwin |
|
|
Darwin |
|
|
|
Darwin |
|
|
|
Afsejling fra Darwin
Jeg er inde og klarer ud og kan nu sejle til Jule Øen. Jeg handler det
sidste, som er frugt, løg og brød, og så er det gjort med
provianteringen.
Jeg gør regningen op - jeg har hævet på kort for 8500 kr.; men 1700 er i us$,
der skal bruges senere på Cagos og Maldiverne. Så er der også
fyldt op til de næste mange måneder. Ved 18.00 tiden er jeg på vej
hjem til Carita, og der er allerede meget gang i byen. Det er jo fredag
aften, og den skyfrie og varme dag ser ud til at gøre fortovs cafeerne
godt.
Planen er at sejle i morgen kl. 6.00, så jeg gør klart skib i aften.
Jeg pakker gummibåd og teltet ned, og er nu klar til at sejle i
morgen tidlig og gå ud med strømmen, når det bliver lyst.
Jeg er oppe med lyset, der er præcis højvande, og strømmen er begyndt
at rende ud. Kl. 7.0 er ankeret på plads, og jeg er på vej ud for 7
knob. Jeg tager billeder af byen i morgensolens lys, der har et
mystisk morgen dis mod en helt skyfri morgen rød himmel. Det er helt
vindstille og nok allerede 25 grader varmt. Over Timor Havet
|
Ruten fra Darwin forbi Timore mod
Christmas Island |
|
Ruten fra Darwin syd for Java mod
Christmas Island |
De første 10 mil er en
kæmpe succes. 10 mil, jeg er ude ved mit første waypoint, hvor jeg er
fri af alle forhindringer og rev nær land, og sætter kursen på næste WP. Motoren slukkes.
Så stopper festen også, herefter bliver det
modvind og vindstille i en ligelig blanding. Strømmen er også vendt,
og min beregning med 100 mil i døgnet kan ikke være mere forkert.
Jeg har hele tiden vist, at jeg var sent på året for denne rute; men at
passat vinden, som for en uge siden havde givet mig rekord fart fra
Torsdags Øen, hertil med en styrke på 8- 10 m/s, skulle være fortrængt
af den intertropical convergence zone - også kaldet
doldrums
bæltet,
som er det stille bælte, der står mellem de modsat rettet vindsystemerne
på nordlig og sydlig halvkugle, og som på denne tid af året bevæger sig
sydover, bliver jeg slemt overrasket over at erfare.
Jeg har
1500 mil til Jule Øen, så modvind og vindstille er ikke godt nyt. Det
hjælper heller ikke at jeg stædigt har holdt på at Carita er en sejlbåd, som i øvrigt sejler bedst i let vind.
Derfor har jeg ikke købt ekstra
diesel.
4,5 døgn senere har der stadigvæk ikke været nogen bedringer på noget tidspunkt. Jeg har gået 20 timer
for motor og brugt 17 l. diesel; men er kun kommet 280 mil nærmer målet. Jeg har
på samme tidspunkt sejlet 375 mil.
Det er ellers flot og behageligt vejr med skyfri himmel både nat og
dag og ubeskriveligt stille. Når man er under tidspres og har
1.500 mil at skulle sejle, er det ikke fedt at drive 0.5 knob baglæns
med tidevandet under en nådesløs brændende sol. Eneste selskab her
er den daglige rutine med at opgive navn registrering og destination til
den australske kystvagt, der overflyver os sejlere alle hverdage.
Mandag morgen fanger jeg en fisk, der bliver til en gryderet til middag.
Tirsdag Skiftes storsejlet til det gamle sejl, der er lettere og
derfor bedre i den lette vind.
Onsdag taler jeg med en båd "Amazonas" 200 mil væk på
VHFèn. Han var
på anker ved Ashmore revet, og jeg var på position 11-. N21`s og 126-36`e. Det skulle ikke være muligt.
Normalt regner jeg en med kun at kunne række radius pmax 25 mil.
Jeg har hele tiden haft en fornemmelse af at dette Timor Hav er
lidt uden for almen fysiske regler og bare for sjov tjekker jeg positionerne for Bermuda, og Timor
Havet er meget præcist modpolen til
Bermuda Trekanten. Denne opdagelse er, selv om den ikke overraskede mig
meget, ikke ligefrem glædelig.
Torsdag nat, Position syd om Timor, kl. 03.15 vågner, og ser at jeg er
tæt på en oliekilde og dens anløbs platform, som er oplyst. Jeg får vendt i
en fart og sejler væk langs med røde bøjer, der afmærker området. Jeg var tæt
på, men var heldig.
Jeg har nu brugt 22 l diesel. Det er vindstille, og jeg går for motor, og en
periode om aftenen og natten med vind og gør jeg 3,5 knob mod målet.
Kl. 18.00 i solnedgangen ser jeg, at der er et bånd om skruen.
Jeg må lægge
bi og hoppe i vandet og få det af. Det viser sig at være et stykke
plastik.
Vinden er døet helt ud om morgenen.
Hvor fastlandssoklen ophører, og bunden falder til flere hundred meter,
er der en kam med lavere vand og rev. Hvor jeg passer, er der en sandbanke
med 14- 26 m vand, og man kan se bunden, det er spejlblankt vand, og jeg går for motor siden en gang i nat. Havde det været i Danmark, ville man
have nydt en sådan morgen, da man har vished for, det kun vare en kort tid,
før vinden tager over; men her på 6. døgn, er det ikke længer så
charmerende med vindstille.
Kl. 8.30 stopper jeg motoren og ligger
totalt stille i dette pragt skue i et stille skyfrit hav.
|
Besøg på Timor Havet af en fiskerbåd på
vej hjem til
Kupang 90 sømil væk |
Jeg klipper
håret og får en dukkert fra båden, Langsomt kommer der lidt vind, og
jeg begyndes at sejle, så får jeg besøg to gange af små åbne
indonesiske fiskerbåde på vej hjem til
Kupang 90 mil væk. De får hver
en Cola, og en får tigget sig til Nils`s solbriller. Dette offer
ser ud til at have hjulpet, for nu kommer der vind fra S, og jeg går for en halv
vind og når op på hele 4,8 knob.
Lørdag 30-09. Endnu en smuk nat, med let vind; men nu fra siden.
Der gøres fart gennem vandet, frem til 22.00, så er vi tilbage i
det vante vindstille, og nerverne er nu ved at være lidt tyndslidt. Jeg går for
motor hele natten. I sol opgangen sættes spiler, og jeg driver 2,5
knob, farten øges langsomt over dagen til over 6 knob. Kl.
18.00 er det en uge siden, jeg startede, og er kun nået 460 mil nærmere
Jule Øen, og så er der endda sejlet 560 mil altså 100 mil ekstra på
grund af modvind. Der bliver ændret til traditionel sejlføring kl.
17.00 hvor det ser ud til vinden er stabiliseret.
Det ser nu ud til jeg er fri af Timor havet og Duldroms for denne gang,
og har nu fanget den sidste rest af passat vinden.
Søndag 08-10. Kl. 9.00 23 sømil igen og øen kan stadig ikke ses,
da det er diset i horisonten. Fuldmånen kom også først frem 5 cm
over horisonten. Kl. 10.30 og 15 mil ses øen med sikkerhed. kl.
14.30 har jeg taget en bøje ( 10 au$ dagen ) og ligger med 2
andre både her. Jeg har ud sejlet 1613 mil. Heraf for motor i 70
timer og brugt 45 l diesel ud af de 50 l jeg havde at rutte med.
Turen tog 15 døgn Jule Øen.
Jule Øen er toppen af et vulkanbjerg, der rejser sig lodret op af
havet. Øen har følgende seværdigheder: Fosfat minedrift og en speciel
landkrabbe der er rød; men udover farven ophøre al lighed med
julemanden også. Der er naturlig vis også en masse steder man kan køre
til hvis man lejer en 4 hjulstrækker. Her er vilde klippeformationer
med blowhols, smukke bugter med badestrande, urskov, fugleliv og et
rigt koralrev med liv omkring øen. Der er flere hval arter, og Verdens største fisk. Hvalhajen er regelmæssige gæster her.
Fosfat minen har en gratis rundvisning på 2-3 timer, som jeg melder mig
til i det lille turist center i byen.
Kl. 9.30 er der rundvisning. Man bliver samlet op foran
turistcenteret, Vi er en guid, 3 spanier og mig, og vi kører den halve
ø rundt i en 4 hjuls trækker, og ser på mine driften. Der var en tidligere
bebyggelse her, der blev flyttet til der hvor byen nu er, pga. at at der var
fosfat neden under byen.
Vi ser steder, der er ved at blive
genetableret som urskov, ved en langsom udplantning i flere tempi. Først plantes nogle planter, der ikke kræver megen jord og skygge, og når de er
store nok til at give skygge for mere ædle træer, bliver disse plantet i
skyggen af de første træer.
Vi ser til sidst lastningen af et skib.
Det var en rigtig god tur.
På en gåtur ud til et udkikpunkt hvor der er en kanonstilling fra 2. Verdenskrig, får jeg forvildet op af et spor
- op af bjerget - ved at følge nogle små
mærker, der er sat på træerne og ender oppe ved et udsigtspunkt. Jeg var
med går på en rundvisningen. Der var et sted hvor de har fugle
der er blevet bragt ind, hvis de er skadet, eller de er kommet ind som store unger,
fordi de er røget ud af reden. De bliver fodret en gang om
dagen, og jeg var heldig, at det skete lige, som jeg kommer
forbi. Det var en god en at få med. Det var sent, og det spor jeg kom af, var ret tvivlsomt, så jeg vil gå
de 6 km ned til byen af vejen; men jeg går ikke langt, før der er en,
der stopper, og giver mig et lift til døren, helt uden jeg har gjort det
mindste signal til jeg ville med. Det sker ikke mange steder at folk
stopper uopfordret, og spørger om man vil have et lift. Havde det
været et andet sted, ville man nok være lidt betænkelig ved en sådan gestus; men her
på øen med sine 600 indbyggere, er det helt almindeligt - jeg
oplever det flere gange i de 4 dage jeg er her. Så var det endda enn ung flot kvinde
som stoppede. Alt i alt en rigtig god dag på en
unik ø i det indiske ocean.
Jenses billeder fra Jule øen
|
Dovntown Flying
Fish Cove |
|
|
Dovntown Flying
Fish Cove |
|
|
|
Anlæg til
behandling af fosfat |
|
|
Mølle til
maling af fosfat |
|
|
|
Lastning af
fosfat |
|
|
Planter til
reetablering af regnskoven |
|
|
|
Christmas
Island Ugle i
fugleopdrætscenteret |
|
|
Arbejdsbåd på
togvogn klar til at blive kørt i
hangaren |
|
|
|
Isætnings bro i
Flying Crove |
|
|
Turistcenteret
i Christmas Island |
|
|
|
Downtown i
Flying Fish Crove |
|
|
God Jul ønskes
I alle fra Jens
|
Mail fra Jens fra
Chagos i Det Indiske Ocean:
|
Mon, 20 Nov 2006
Hej Flemming!
Dårligt nyt om Chagos.
De skide Englændere vil have os sejlere væk fra
Chagos og gøre det til
et naturreservat.
Her er følgende skrivelse, de giver ud ved
opkrævningen af de 100
dollars.
Jeg har skrevet det ordret af, og det er som
følger:
-------------------------------------------------------------------------------
Headquarters British Forces
British Indian Ocean Territory
Diego Garcia
BFPO 485
NOTICE TO ALL MARINERS OF NEW PROCEDURES WITHIN
THE BIOT
As of 1 January 2007 anyone wishing to visit the
British Indian Ocean
Territory (BIOT) by yacht will need to apply for
a permit in advance
from the British Indian Ocean Territory
Administration (BIOTA) in
London. The mooring fee will also be increased
from USD $100 for 3
months to GBP £500 for 1 month, payable in
advance.
On receipt of a request for a permit (sent by
email, fax or post) a
Visit Permit Request form will be sent. Once the
completed form and
mooring fee (by bank transfer) have been
received by the BIOTA office a
Permit, Laws & Guidance for Visitors and maps
and co-ordinates showing
where yachts may be moored will be issued.
Please note, that under BIOT law, any person who
enters the Territory,
including its 3 mile wide territorial waters,
without a permit is
liable to imprisonment for up to 3 years and/or
a fine of up to £ 3000.
Mariners are also reminded that BIOT Customs
Will be enforcing British
India Ocean Territory ?The Imports and Exports
Control Ordinance 1984?
and ?The misuse of drugs Ordinance No5 of 1992?.
The BIOT Drug dog will
be deployed on future BIOT Patrols of the area.
You are reminded that
any breach of these ordinances may result in a
fine or imprisonment.
D G Howard
British Representative
British Indian Ocean Territory
E-mail:
BIOTAdmin@fco.gov.uk
Fax: +44 (0)
20 7008 1589
Tel: +44 (0)
20 7008 2961 or 2890
Address: British Indian
Territory Administration
King Charles Street
London SW1A2AH
|
Citat "sakset" fra
Noonsite.com
(red)
|
Chagos : Formalities
As of 1 January 2007, yachts wishing to visit
must apply for a permit in advance and pay the
mooring fee in advance by bank transfer. The
form (Visitor Permit Request) can be obtained
from
BIOTAdmin@fco.gov.uk or request by fax at
+44 (0) 20 7008 1589 or by post from:
British Indian Ocean Territory
Administration, King Charles Street, London SW1A
2AH, UK, Tel +44 (0) 20 7008 2961 or 2890
As of 1 January 2007 the fee to visit Chagos
will increase to GBP 500 for 1 month - payable
in advance. |
|
|
Chagos Achipilego |
|
Chagos Achipilego |
|
Useful Website
Links
to Christmas Island
-
Christmas
Island Internet
Administration
Home Page of Christmas
Island's service provider.
Update on all the latest
activities, programs &
gossip on Christmas Island
including Hash House
Harriers, Saturday Night at
the Movies, VLU2 Radio
Program & other island
activities
-
Dive
Adventures
Your dive travel specialist
invites you to experience
the underwater world of
Christmas Island. Special
dive packages available to
Christmas Island
-
Underwater.com
Underwater gallery & stories
on Christmas Island on
underwater.com.au -
Australia and Asia Pacific's
most popular dive site and
comprehensive directory
-
Coates
Wildlife Tours
Perth-based operators of
guided wildlife tours to
Christmas Island.
Experience the crab
migration and the joys of
birdwatching with an
experienced and
knowledgeable guide.
-
Waterworld
Sprechen sie Deutsch?
European dive tour operator
based in Austria
specialising in packages to
Christmas Island and the
Cocos (Keeling) Islands.
Also a great source of
underwater photos.
-
Fuel &
Lubricant Requirements
For your fuel and
lubrication requirements on
Christmas Island visit
Gaseng Petroleum (Christmas
Island) Pty Ltd website.
This details the services
available and the people to
contact within Gaseng
Petroleum.
-
Christmas
Island Caves
The West Australian
Speleological Group's visit
to Christmas Island produced
some fascinating information
& images regarding the Caves
of Christmas Island.
-
Christmas
Island Phosphates
Have a look here for further
information on how to
contact Christmas Island
Phosphates. Their website is
currently being developed
and will contain interesting
facts about the phosphate
mine & its operations.
-
Christmas
Island Flag
Image and Description of the
Christmas Island Flag.
-
Christmas
Island Hawk Owl
The Christmas Island Hawk
Owl is one of many endemic
species found on Christmas
Island.
-
Cocos Island
Tourism Association
Planning to visit Christmas
Island while not combine a
visit to our nearest
Australian neighbour the
Cocos Keeling Islands. Just
900 km to the south - west
of Christmas, Cocos is a
coral atoll with pristine
white beaches. Great package
deals available to visit
both Islands contact one of
our member travel agents for
more details
-
Shire Of
Christmas Island
The home page of the Shire
of Christmas Island.
Containing useful
information about the Shire
and its activities.
Including reports, plans and
services offered by the
Shire.
|
|
|