|
Mail modtaget 26 november 2006
Torsdag den 12-10.
Efter 4 dage på Jule øen, er jeg på farten igen.
De sidste 2 måned har ligesom været et maraton, fra Nomera, på Ny Caledonien, hvor jeg
bestemte mig for at tage hjem i år, og frem til Chagos, hvor jeg
gerne skulle vare før midt November, inden vindsystemerne vender,
og cyklon tiden starter på sydlig halvkugle.
Derfor har de få stop, ,jeg har gjort, også varet af meget kort varighed, 4 dage på Torsdags
Øen, 6 dage i Darwin og 4 dage her på Jule Øen.
Så det er et helt paradoks at ankomme til Chagos og så pludselig være
foran i tid og pludselig være i vendte position for at komme videre NW
over.
Man må vendte til NE monsunen har etableret sig i januar måned
for at gøre turen over det nordlige Indiske Ocean til Rødehavet.
New Caledonien til Chagos og Maldiverne - klik på kortet for at se detaljerede kort |
Turen fra Jule Øen var temmelig begivenhedsløs; men den var hurtig med god passatvind fra SØ. Selvom det bedst kan beskrives som at sejle i en vaskemaskine på 32 graders finvask, så er der ingen beklagelse fra mig efter det vindstille vejr jeg havde i Timor havet.
Salomon Atollen Ile Boddam |
Den 27-10 kl. 10.00 er der ankret i lagunen på Salomon atollen. 2000
mil på 15 døgn er ganske godt.
Chagos er britisk, og hoved atollen Diego Garcia er lejet ud til
amerikanerne, som har en militær luftbasse her, som er forbudt område.
Det
resterende Cagos består af spredte småøer, atoller og koralrev, hvor de mest kendte
blandt sejlere er Salomon og Peros Banhos atollerne.
Chagos øgruppen i Det Indiske Ocean - Jenses rute fra øen Diego til Salomon Island |
|
Salomon Island Chagos - Google Map Link |
Det der er specielt ved Chagos øgruppen, er at øerne er helt ubeboet på nær
Diego. De folk der boede her, og som i flere generationer dyrkede kopra her,
blev tvangsflyttet til Mauritius ud for Madagaskar en gang midt i
60'erne, da man etablerede den amerikanske luftbasse. Det har så igennem
de sidste 40 år været et paradisisk fristed, hvor sejler i transit i det
Indiske ocean, har kunne gøre et stop.
Det stigende antal af
sejler de senere år har gjort at Englænderne nu opkræver 100$ af hver
båd og giver 3 måneders ophold. Sådan har det nu været i en del år;
men det er slut nu. Fra næste år er det ikke længere muligt for menig
mand at besøge dette jordiske paradis.
Nedenstående skrivelse er ordret afskrevet fra det dokument Englænderne kvitterede med ved opkrævningen af de 100$ i år.
Headquarters British Forces British Indian Ocean Territory Diego Garcia BFPO 485 NOTICE TO ALL MARINERS OF NEW PROCEDURES WITHIN THE BIOT As of 1 January 2007 anyone wishing to visit the British Indian Ocean Territory (BIOT) by yacht will need to apply for a permit in advance from the British Indian Ocean Territory Administration (BIOTA) in London. The mooring fee will also be increased from USD $100 for 3 months to GBP £500 for 1 month, payable in advance. On receipt of a request for a permit (sent by email, fax or post) a Visit Permit Request form will be sent. Once the completed form and mooring fee (by bank transfer) have been received by the BIOTA office a Permit, Laws & Guidance for Visitors and maps and co-ordinates showing where yachts may be moored will be issued. Please note, that under BIOT law, any person who enters the Territory, including its 3 mile wide territorial waters, without a permit is liable to imprisonment for up to 3 years and/or a fine of up to £ 3000. Mariners are also reminded that BIOT Customs Will be enforcing British India Ocean Territory ?The Imports and Exports Control Ordinance 1984? and ?The misuse of drugs Ordinance No5 of 1992?. The BIOT Drug dog will be deployed on future BIOT Patrols of the area. You are reminded that any breach of these ordinances may result in a fine or imprisonment. D G Howard British Representative British Indian Ocean Territory E-mail: BIOTAdmin@fco.gov.uk Fax: +44 (0) 20 7008 1589 Tel: +44 (0) 20 7008 2961 or 2890 Address: British Indian Territory Administration King Charles Street London SW1A2AH |
Ok - vi er så i det mindste ikke de første, der bliver tvangsforflyttet. Jeg har gjort lidt research og fundet nogle interessante billeder fra 60èrne. Af de folk, der måtte forlade hus og hjem og flytte.
Salomon Atollen, Ile Boddam - Jens på den grønne gren | |
Salomon atollen Ile Fouquet med dingy'en på tur i strædet mellem Ile Takamaka og Ile Mapou | Salomon atollen Ile Boddam |
Salomon atollen Ile Boddam |
Vi var 6 både her, og vi hyggede med beach walleye og grillpartis.
Salomon atollen Ile Boddam beach_wolly | Salomon atollen Ile Boddam party |
Efter 10 dage, manglede jeg fornyelse, og det faktum, at det eneste man kan få her, er kokosnødder, de fisk man kan fange, og regnvand man kan samle, gjorde at det var på tide for mig at sejlede op til Addu Atollen. Den sydligste atol og indklareringssted i Maldiverne.
Addu atollen Maldiverne - Google Map Link | |
Ruten fra Chagos til Male på Maldiverne | Male på Maldiverne - Google Map Link |
|
|
Addu atollen på Maldiverne | |
Addu atollen på Maldiverne |
Det
var helt rart at ankomme et ordnet sted med butikker E-net caféer mm. Gan
- hovedøen i Addu atollen - er et fint sted, og man føler sig meget
velkommen og tryk her.
Det er muslimsk; men i en meget mild form - ikke alle kvinder her har tørklæde på.
Det man mest mærker at det er
muslimsk, er at det kun er på turist ressort'erne, at det er muligt og
opdrive alkohol og øl. Der er ingen hunde er her - og specielt det der følger med.
Efter at jeg havde opholdt mig 10 dage her, sejler jeg videre op til Male, hvor
til jeg ankom i går
den 24-11. Det hører I om i næste brev.
Male på Maldiverne - Google Map Link | |
Male Verdens eneste overbefolkede atol | Male - alle storbyer har parkerings problemer |
|
Mange Hilsner fra besætningen på Ostindiefareren S/Y Carita af
København.
|