30. Rejsebrev Marmaris til Korsika.

Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,

Marmaris

Torsdag den 29 marts ca. 1,5 måned efter at jeg ankom Tyrkiet og Marmaris, klarerer jeg ud og betaler regningen for marinaen - 1050 kr. hvilket svarer til 3 euro pr døgn. Det er ikke så mærkeligt det er et populært sted at overvintre. Så kan man også få helårsrabat, der er endnu laverer.

06 Bådkranen i Marmaris 330 tons for de store drenge

Jeg har planlagt at sejle lørdag, og har varet rundt og sagt farvel til mine venner her; men april er stadig koldt og råt her i Middelhavet, og det bliver dårligt vejer hele natten med vindstød af storm styrke og regn. Regnen vare helt til om eftermiddagen. Jeg kom ikke af sted.

Farvandet mellem Marmaris, Rhodos og Symi (Simi)

Næste dag 1 april og søndag Blå himmel med hvide lammeskyer, der farer over himmelen. lidt vel friskt; men herinde - beskyttet af bjerge hele vejen rundt - ser det tilforladeligt ud, og jeg kommer endelig af sted.
Planen er at sejle nonstop til Sicilien og gå gennem Messinastrædet. I værste fald vil jeg gøre stop på Kreta.
Ude i strædet mellem Rhodos og Tyrkiet er vejret flot; men lidt for friskt, og så kommer vinden fra vest - lige mod. Jeg indser hurtigt at det bliver strengt at sejle mod vejret og autopilotens el-stik er dårligt og vind roret helt kast - hvad er vindroret? - Det må vist være i stykker.

Rhodos

Jeg ændre kurs til at gå til Rhodos og ankommer her 14.00. Jeg har ankret og er klar kl. 14.30.
Jeg ligger midt i byen. Her ligger en anden dansk båd - Firkløveret, med Susan, Henry og Birthe. Af dem får jeg at vide, at det er gratis at ligge her. Efter en øl og en sluder på Firkløver, går jeg en tur rundt i Rhodos by og får noget at spidse; men er hurtigt tilbage og tager et hvil til sent på aftenen.

Mandraki på Rhodos

Jeg har været på Rhodos en gang tilbage i midt 80èrne, alligevel bliver man betaget af det storslået historiske bygningsværk ringmuren rundt middelalderbyen, og det koncentreret kulturcenter Middelhavet er, giver ligesom forklaringen på hvorfor det er så populært at cruise her. Det er bestemt ikke fordi her er perfekte sejlforhold, snare tvært om. Det er en meget urolig havneplads her i Mandraki på Rhodos. Der kommer dønninger rullende ind og det giver en del hoppende og dansende i fortøjningerne. Temperaturen er stadig kun ca. 12 grader om morgenen i kahytten. Vejret er skyfrit med sol, men ned kold NW. vind.
Jeg prøver at forbedre vindroret ved at skifte nylon lejerne med hjemmelavede plaststykker af en kuglepen, og jeg får lavet et nyt strøm udtag til autopiloten.

Symi (Simi)

Symi

Symi havn

Hardy på Firkløver fortæller at de var i Symi sidste år til påske, det var en helt speciel oplevelse og de nu er på vej dertil igen i år. Da jeg jo ikke har set så meget nyt de sidste måneder, følger jeg med dertil.

07 Symi
08 Symi og den gode besaetning paa Firkloever Susan Hardy og Birthe
09 Symi Paasken 2007
10 Symi Paaske gille
11 Joe og John Paaske i Symi
12 Naia ud for Tyrkiets kyst

Onsdag 4 april sejler jeg kl. 10 fra Rhodos og mod Symi - en time efter Firkløver. Der er næsten vindstille og jeg går motor en time - langsomt tager vinden til. Jeg hører på vejen, græsk vejrtjeneste - de lover kuling fra NW.
Jeg ankommer i frisk vind kl. 15.30 og ligger langskibs uden på Firkløver. Havnen er en granit mole hele vejen rundt. Her uden for sæsonen ligger skibene langskibs; men Carita er for lille til at ligge uden på bildækkene, som er beregnet for fiskerbåde og opefter. Det er helt sindssygt som det ruller og hopper og en fortøjningsline springer.
Om aftenen bliver en islandske lystbåd, der ligger fortøjet bag os, bedt om at forhale til bunden af havnen, da det nu er blevet værre og en flyvebådsfærge skal herover og ligge. Carita der ligger uden på Firkløver ruller helt vildt, og vi må give et ekstra spring for at masterne ikke skal slå sammen. Alle fender er i brug; men det undgås ikke at gelænderstøtterne kommer ned og skraber og ridser fribordet og brækker i lønningskanten på Firkløver.
I løbet af aftenen forværres vejret. Her mellem bjergene kommer vinden i kuling styrke først fra et hold, så kort efter fra stik modsat hjørne. Den forreste fortøjningsklampe i bagbord side brakker i stykker og vi må omarrangerer tovværket.
I løbet af natten springer der reb, som slides over af de enorme kræfter, der opstår når bådene mødes og derefter gynger væk fra hverandre igen.
Det er nu mørk - regnende kuling - og havnebassinet er et rivejern af bølgetoppe. Vi snakker om at flytte Carita længere ind og ligge med anker ude i stævn og reb til land fra hækken; men det er for farligt i mørket mellem ankerliner, der ligger alle steder her. I den vind er det heller ikke muligt at ankre midt i havnen, da her er mere end 20m dybt og kun lidt svejeplads.
En amerikansk båd - Naiá - foran os, er i samme situation. Han får bøjet sin lønning ind af presset mod dæk fenderne for storskibe.
Skærtorsdag da det bliver lyst, er vejret ikke blevet bedre. Det regner dog ikke. Vi får med hjælp fra 4 andre sejlere sejlet Carita ned i bunden af havnen, hvor vi kan fiske en line fra en bøje og fra kajen og ud og manøvren lykkes perfekt. Vi får fortøjet Carita og urolighederne er over for mit vedkommende.
Skaderne på Carita er vindindekset slået af. Det er bøjet og har derved forvoldt skade på Firkløvers genua de steder hvor det haft kontakt. En fortøjnings klampe er revet op af dækket, og rælingsstøtterne er beskadiget i bagbord side Side.
Det værste er at jeg har forvoldt skade på firkløvers fribord, der er godt ridset og en mindre skade på deres genua.
Den amerikanske båd Naià flytter ned til, hvor jeg ligger. Selvom det nu er ved at blive godt vejr igen, og dette er uden sammenligning den smukkeste by jeg endnu har været i på hele min tur rundt jorden, er der ikke mere energi efter nattens kamp. Jeg sover dagen væk, og det er også tilfældet på min ny nabo Naiá, der også har varet kampklar natten over.
Langfredag er jeg i selskab med mine nye amerikanske venner og den gode besætning på Firkløver.
Man skulle tro man ville have et antipati for dette sted efter en sådan start; men her er for smukt og venligt og god stemning til at en nats storm kan ødelægge vores påske her i Symi.
Byen arrangerer et stort gril party for alle, hvor de griller lam, og der er vin og øl til og alle er inviteret også os 7-10 lystbåde der er her.
Der er sceneoptræden på byens torv med folkedans mm. Vi er til påske messe midnat mellem Lørdag og søndag medbringende stearinlys og der bliver fyret fyrværkeri af i et væk som var det nytårsaften hjemme. Oppe i bjergene fyrer militæret dynamit af, så det runger. Hvad der skulle have været en non stop Marmaris - Messina blev til en måned cruising mellem øer i det sydgræske farvand, i selskab med de amerikanske både Naià ( John, Kim og deres datter Hannah på 6 år) og Peregrine. ( Joe og Michele ).
Vi var inde i mange bugte, og som mere en regel end en undtagelse, grillede vi på stranden, da vi var nok de første besørgende her i år, lå her meget drivtømmer og vi samlede let til et fint bål.

Astipalaia

Det Græske Øhav omkring  Astipalaia
Astipalaia  Astipalaia havn

Efter Symi sejlede vi til Astipalaia med en overnatning i Tyrkiet på vejen. Astipalaia har mange beskyttede ankerpladser, og vi er inde flere steder i helt uberørt natur og derefter i Astipalaia by, der har megen lighed med Symi.

01 Astipalaia foto John Oliver

15 Astipalaia by Jens og John

16 Astipalaia gammel bydel

Ios

Næste mål er Ios hvor mønsteret gentager sig grillaften på en smuk ankerplads, og derefter et par dage i byen. Her lejer vi knallerter og John og Hannah og jeg er på rundtur på øen. Vi er oppe og se en grav, som menes at vare Homers, Forfatteren til historien om Odysseus.

17 Ios. Jens foto John Oliver

Spetsai

Vi sejler op til Spetsai. Spetsai var et spændende sted med megen skibsbygning mm. En spændende by uden biler; men her var hestevogne og knallerter.

Området omkring Spetsai
18 Spetsai og den lille havfrue
19 Naia og Carita i Spetsai havn

04 Carita og Jens i Spetsai havn foto John Oliver

Cheli

Herfra tager vi til Cheli en beskyttet bugt 4 mil længer mod nord vest på Peloponnes. Cheli er en ferie by med alting også e-net. Jeg ankommer 1 en halv time før Naiá, og er i land og køber kød og brød og is og så mødes vi i en lille bugt i kanalen ind til denne bugt. Her griller vi og har en fin aften og en stille og tryk nat for anker.

20 Grilld aften i Cheli Joe
21 Grilld aften i Cheli Kim

Monemvasia

Efter 4 dage her i Cheli sejler vi sydpå ned til Monemvasia, der også kaldes Grækenlands Gibraltar, en klippeknold landfast til land.

Monvasia Havn
22 Monemvasia
23 Monemvasia Joe
24 Monemvasia

Elefonisou

Onsdag 02-05. Vi Naiá og jeg er af sted om morgenen kl. 6.45. Der er ikke nogen vind, og vi må gå for motor ned mod det berygtede og frygtede kap på det sydlige Pelopones - Maleas point også kaldet Middelhavets Kap Horn. Det er nu ikke voldsomt da vi runder pynten for motor. kl. 13.30 ankommer vi øen Elefonisou.

Området omkring Elefonisou
25 Øen Elafonisou

Her er den smukkeste bugt med sandstrand mm. Snart er vi 4 både her da Perigrene og en charterbånd ankommer, men her er rigelig plads, og i højsæsonen er her sikkert mindst 20 både. Jeg springer i vandet så snart ankeret er sat. Endelig er vandet ved at nå badetemperatur på den rigtige side af 20 grader. Men ingen roser uden torne - det er rullende hele natten og det er ikke en god søvn jeg får, og det samme for de andre.
Kl. 6.00 er vi af sted. Der er god vind og vi sejler de 22 mil til næste stop - Port Kagio, som er en lille bugt uden meget bebyggelse - et par huse og en travarena.
Vi har problem med at anker. Efter 3 forsøg får jeg endelig ankeret. Vi vil på en gåtur op til nogle bygninger oppe af bjerget, men finder ikke nogen sti. Det bliver til vi tager en anden sti op til en lille kirke. Vi får en øl i vandkanten udenfor travarena før vi alle går hver til sit kl. 18.00

26 Grækenland Perigren

Fredag. Naia sejler kl. 4.45 for at få et forspring. Kl. 06.00 er Perigrene og jeg på vej. Til at begynde med er der vind; men den dør helt ud og hele dagen fortsætter det mønster. der var ellers varslet SE vind fors 5-6 BF.
Det er en smuk og varm og stille dag; men vi må gå for motor næsten hele vejen. Kl. 8.30, hvor jeg lige er kommet rundt hjørnet af kappet og solen lige er kommet op, ser jeg 2 både nær mig, den ene er rød og hvid. Jeg tror det er en dansk båd, jeg har set i Marmaris og prøver at kalde dem på VHFèn. Så kaldes jeg op af Necesse. Det viser sig at den anden båd er Necesse. De stopper op og venter til jeg kommer frem til dem, så vi kan hilse på hinanden. Det er meget tæt på at væare et år siden vi skiltes på Fiji i Stillehavet og gensynsglæden er stor. De er på vej til Kalamatas for at skaffe reservedele til deres motor. Jeg er på vej til Pilos med mine amerikanske venner; men vi laver en aftale om at mødes i Pilos, senere når de har fået deres reservedele.

Området omkring Pilos (Pylos)

Jeg ankommer til Pilos kl. 19.15 efter 10 timer for motor. Vi - Naiá, Perigrene og jeg - er inviteret over til en øl på en NZ. båd vi har mødt, og som de - Naiá og Perigrene - kender fra ,at de have talt med dem på SSB radioen i lang tid. Jeg laver en CD med billeder til Perigrene og Naiá, da de måske vil sejle hvis vinden er rigtig i morgen, og vi dermed skilles her.
Det er med stor vemod at skilles, vi har nu sejlet i hinandens selskab i mere end 1 måned nu og har set meget sammen.
Lørdag. Naia og Perigrine sejler ikke i dag, og vi går en tur rundt i byen og fortet. Amerikanerne har inviteret mig på afskedsmiddag, og Kim og Hannah har lavet en afskeds gave, en perle kæde til at side og flippe på Græsk vis i grønne og blå og sorte perler.
Jeg får en CD med billeder fra Naiá, da de sent kommer over og siger farvel. Nu skal jeg til Malta og genforenes med Finske Necesse og så ellers se at komme mod vest ud af Middelhavet og hjem.

Hilsen Jens.

PS Carita er i dag på Korsika, og flere rejsebreve er under udførelse. hilsen Jens.

Billeder

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna