30. Rejsebrev Marmaris til Korsika.
Marmaris
Torsdag den 29 marts ca. 1,5 måned efter at jeg ankom Tyrkiet og Marmaris,
klarerer jeg ud og betaler regningen for marinaen - 1050 kr. hvilket
svarer til 3 euro pr døgn. Det er ikke så mærkeligt det er et populært sted
at overvintre. Så kan man også få helårsrabat, der er endnu laverer.
Jeg har planlagt at sejle lørdag, og har varet rundt og sagt farvel til
mine venner her; men april er stadig koldt og råt her i Middelhavet, og
det bliver dårligt vejer hele natten med vindstød af storm styrke og
regn. Regnen vare helt til om eftermiddagen. Jeg kom ikke af sted.
|
Farvandet mellem Marmaris, Rhodos og Symi (Simi) |
Næste dag 1 april og søndag Blå himmel med hvide lammeskyer, der farer
over himmelen. lidt vel friskt; men herinde - beskyttet af bjerge hele vejen rundt
- ser det tilforladeligt ud, og jeg kommer endelig af sted.
Planen er at sejle nonstop til Sicilien og gå gennem Messinastrædet. I værste fald
vil jeg gøre stop på Kreta.
Ude i strædet mellem Rhodos og
Tyrkiet er vejret flot; men lidt for friskt, og så kommer vinden fra vest - lige mod.
Jeg indser hurtigt at det bliver strengt at sejle mod
vejret og autopilotens el-stik er dårligt og vind roret helt kast - hvad er
vindroret? - Det må vist være i stykker.
Rhodos
Jeg ændre kurs til at gå til Rhodos og ankommer her 14.00.
Jeg har
ankret og er klar kl. 14.30.
Jeg ligger midt i byen. Her ligger en
anden dansk båd - Firkløveret, med Susan, Henry og Birthe. Af dem
får jeg at vide, at det er gratis at ligge her.
Efter en øl og en sluder på Firkløver, går jeg en tur rundt i
Rhodos by og får noget at spidse; men er hurtigt tilbage og tager et
hvil til sent på aftenen.
|
|
Mandraki på Rhodos |
Jeg har været på Rhodos en gang tilbage i midt 80èrne, alligevel bliver man betaget af det storslået historiske
bygningsværk ringmuren rundt middelalderbyen, og det koncentreret
kulturcenter Middelhavet er, giver ligesom forklaringen på hvorfor det
er så populært at cruise her. Det er bestemt ikke fordi her er
perfekte sejlforhold, snare tvært om.
Det er en meget urolig havneplads her i Mandraki på Rhodos. Der kommer
dønninger rullende ind og det giver en del hoppende og dansende i
fortøjningerne. Temperaturen er stadig kun ca. 12 grader om morgenen i
kahytten. Vejret er skyfrit med sol, men ned kold NW. vind.
Jeg prøver at forbedre vindroret ved at skifte nylon lejerne med
hjemmelavede plaststykker af en kuglepen, og jeg får lavet et nyt
strøm udtag til autopiloten.
Symi (Simi)
|
|
Symi |
Symi havn |
Hardy på Firkløver fortæller at de var i Symi sidste år til påske,
det var en helt speciel oplevelse og de nu er på vej dertil igen i
år. Da jeg jo ikke har set så meget nyt de sidste måneder, følger
jeg med dertil.
Onsdag 4 april sejler jeg kl. 10 fra Rhodos og mod Symi
- en time
efter Firkløver. Der er næsten vindstille og jeg går motor en time -
langsomt tager vinden til. Jeg hører på vejen, græsk vejrtjeneste - de lover kuling
fra NW.
Jeg ankommer i frisk vind kl. 15.30 og ligger langskibs uden på
Firkløver. Havnen er en granit mole hele vejen rundt. Her uden for sæsonen ligger skibene langskibs; men Carita er for lille til at
ligge uden på bildækkene, som er beregnet for fiskerbåde og opefter. Det
er helt sindssygt som det ruller og hopper og en fortøjningsline
springer.
Om aftenen bliver en islandske lystbåd, der ligger fortøjet
bag os, bedt om at forhale til bunden af havnen, da det nu er blevet værre
og en flyvebådsfærge skal herover og ligge. Carita der ligger uden på
Firkløver ruller helt vildt, og vi må give et ekstra spring for at
masterne ikke skal slå sammen. Alle fender er i brug; men det undgås ikke
at gelænderstøtterne kommer ned og skraber og ridser fribordet og
brækker i lønningskanten på Firkløver.
I løbet af aftenen forværres vejret. Her mellem bjergene kommer vinden i kuling
styrke først fra et hold, så kort
efter fra stik modsat hjørne. Den forreste fortøjningsklampe i bagbord side
brakker i stykker og vi må omarrangerer tovværket.
I løbet af natten
springer der reb, som slides over af de enorme kræfter, der opstår når bådene mødes
og derefter gynger væk fra hverandre igen.
Det er nu mørk - regnende kuling - og havnebassinet er et rivejern
af bølgetoppe. Vi snakker om at flytte Carita længere ind og ligge med anker
ude i stævn og reb til land fra hækken; men det er for farligt i mørket
mellem ankerliner, der ligger alle steder her. I den vind er det heller ikke muligt at ankre midt i havnen,
da her er mere end 20m dybt og kun lidt svejeplads.
En amerikansk båd - Naiá - foran os, er i samme
situation. Han får bøjet sin lønning ind af presset mod dæk fenderne
for storskibe.
Skærtorsdag da det bliver lyst, er vejret ikke blevet bedre. Det
regner dog ikke. Vi får med hjælp fra 4 andre sejlere sejlet Carita ned
i bunden af havnen, hvor vi kan fiske en line fra en bøje og fra kajen
og ud og manøvren lykkes perfekt. Vi får fortøjet Carita og
urolighederne er over for mit vedkommende.
Skaderne på Carita er
vindindekset slået af. Det er bøjet og har derved forvoldt
skade på Firkløvers genua de steder hvor det haft kontakt. En fortøjnings
klampe er revet op af dækket, og rælingsstøtterne er beskadiget i bagbord side
Side.
Det værste er at jeg har forvoldt skade på firkløvers
fribord, der er godt ridset og en mindre skade på deres genua.
Den
amerikanske båd Naià flytter ned til, hvor jeg ligger. Selvom det
nu er ved at blive godt vejr igen, og dette er uden sammenligning den
smukkeste by jeg endnu har været i på hele min tur rundt jorden, er
der ikke mere energi efter nattens kamp. Jeg sover dagen væk, og det er
også tilfældet på min ny nabo Naiá, der også har varet kampklar natten
over.
Langfredag er jeg i selskab med mine nye amerikanske venner og den gode
besætning på Firkløver.
Man skulle tro man ville have et antipati for
dette sted efter en sådan start; men her er for smukt og venligt og god
stemning til at en nats storm kan ødelægge vores påske her i Symi.
Byen arrangerer et stort gril party for alle, hvor de griller lam, og
der er vin og øl til og alle er inviteret også os 7-10 lystbåde der er
her.
Der er sceneoptræden på byens torv med folkedans mm.
Vi er til påske messe midnat mellem Lørdag og søndag medbringende
stearinlys og der bliver fyret fyrværkeri af i et væk som var det
nytårsaften hjemme. Oppe i bjergene fyrer militæret dynamit af, så
det runger.
Hvad der skulle have været en non stop Marmaris - Messina blev til en
måned cruising mellem øer i det sydgræske farvand, i selskab med de
amerikanske både Naià ( John, Kim og deres datter Hannah på 6 år) og Peregrine. ( Joe og Michele ).
Vi var inde i mange bugte, og som mere en regel end en undtagelse,
grillede vi på stranden, da vi var nok de første besørgende her i år,
lå her meget drivtømmer og vi samlede let til et fint bål.
Astipalaia
|
|
Det Græske Øhav omkring Astipalaia |
|
Astipalaia |
Astipalaia havn |
Efter Symi sejlede vi til Astipalaia med en
overnatning i Tyrkiet på vejen. Astipalaia har mange beskyttede ankerpladser, og vi er inde flere
steder i helt uberørt natur og derefter i Astipalaia by, der har megen
lighed med Symi.
Ios
Næste mål er Ios hvor mønsteret gentager sig grillaften på en smuk
ankerplads, og derefter et par dage i byen. Her lejer vi knallerter og
John og Hannah og jeg er på rundtur på øen. Vi er oppe og se en grav,
som menes at vare Homers, Forfatteren til historien om Odysseus.
Spetsai
Vi sejler op til Spetsai. Spetsai var et spændende sted med megen
skibsbygning mm. En spændende by uden biler; men her var hestevogne og
knallerter.
Cheli
Herfra tager vi til Cheli en beskyttet bugt 4 mil længer
mod nord vest på Peloponnes. Cheli er en ferie by med alting også e-net.
Jeg ankommer 1 en halv time før Naiá, og er i land og køber kød og brød
og is og så mødes vi i en lille bugt i kanalen ind til denne bugt. Her griller vi og har en fin aften og en stille og tryk nat
for anker.
Monemvasia
Efter 4 dage her i Cheli sejler vi sydpå ned til Monemvasia, der
også kaldes Grækenlands Gibraltar, en klippeknold landfast til land.
Elefonisou
Onsdag 02-05. Vi Naiá og jeg er af sted om morgenen kl. 6.45. Der er
ikke nogen vind, og vi må gå for motor ned mod det berygtede og frygtede kap på
det sydlige Pelopones - Maleas point også kaldet Middelhavets Kap Horn. Det er nu ikke voldsomt da vi runder pynten for motor. kl. 13.30
ankommer vi øen Elefonisou.
Området omkring Elefonisou |
|
|
Her er den smukkeste bugt med sandstrand
mm. Snart er vi 4 både her da Perigrene og en charterbånd ankommer, men
her er rigelig plads, og i højsæsonen er her sikkert mindst 20 både.
Jeg springer i vandet så snart ankeret er sat. Endelig er vandet
ved at nå badetemperatur på den rigtige side af 20 grader. Men ingen
roser uden torne - det er rullende hele natten og det er ikke en god
søvn jeg får, og det samme for de andre.
Kl. 6.00 er vi af sted. Der er god vind og vi sejler de 22 mil til næste stop - Port Kagio, som
er en lille bugt uden meget bebyggelse - et par huse og en travarena.
Vi
har problem med at anker. Efter 3 forsøg får jeg endelig ankeret. Vi
vil på en gåtur op til nogle bygninger oppe af bjerget, men finder ikke
nogen sti. Det bliver til vi tager en anden sti op til en lille kirke. Vi får en
øl i vandkanten udenfor travarena før vi alle går hver til sit kl. 18.00
Fredag. Naia sejler kl. 4.45 for at få et forspring. Kl. 06.00 er Perigrene og jeg på vej.
Til at begynde med er der vind; men den dør
helt ud og hele dagen fortsætter det mønster. der var ellers varslet
SE vind fors 5-6 BF.
Det er en smuk og varm og stille dag; men vi må
gå for motor næsten hele vejen. Kl. 8.30, hvor jeg lige er kommet rundt
hjørnet af kappet og solen lige er kommet op, ser jeg 2 både nær mig,
den ene er rød og hvid. Jeg tror det er en dansk båd, jeg har set i Marmaris og prøver at kalde dem på
VHFèn. Så kaldes jeg op af Necesse. Det viser sig at den anden båd er Necesse. De stopper op og
venter til jeg kommer frem til dem, så vi kan hilse på hinanden. Det er
meget tæt på at væare et år siden vi skiltes på Fiji i Stillehavet og
gensynsglæden er stor. De er på vej til Kalamatas for at skaffe
reservedele til deres motor. Jeg er på vej til Pilos med mine
amerikanske venner; men vi laver en aftale om at mødes i Pilos, senere
når de har fået deres reservedele.
|
Området omkring Pilos (Pylos) |
Jeg ankommer til Pilos kl. 19.15 efter 10 timer for motor. Vi - Naiá, Perigrene og jeg
- er inviteret over til en øl på en NZ. båd vi har mødt,
og som de - Naiá og Perigrene - kender fra ,at de have talt med dem på SSB
radioen i lang tid. Jeg laver en CD med billeder til Perigrene og Naiá,
da de måske vil sejle hvis vinden er rigtig i morgen, og vi dermed
skilles her.
Det er med stor vemod at skilles, vi har nu sejlet i
hinandens selskab i mere end 1 måned nu og har set meget sammen.
Lørdag. Naia og Perigrine sejler ikke i dag, og vi går en tur rundt
i byen og fortet. Amerikanerne har inviteret mig på afskedsmiddag, og
Kim og Hannah har lavet en afskeds gave, en perle kæde til at side og
flippe på Græsk vis i grønne og blå og sorte perler.
Jeg får en CD med
billeder fra Naiá, da de sent kommer over og siger farvel.
Nu skal jeg til Malta og genforenes med Finske Necesse og så ellers se
at komme mod vest ud af Middelhavet og hjem.
Hilsen Jens.
PS Carita er i dag på Korsika, og flere rejsebreve er under udførelse.
hilsen Jens.
Billeder
|
Service links: |
Send
en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog |
Retur CARITAS's Hjemmeside |
Retur til forrige side |
CARITA's Fotogalleri |
Få teksten læst op |
Jens blev interviewet til
Jyllands-Posten den 2 marts 2005 |
igen 21 december 2005
|
og igen
i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005 |
Informationer fra
Noonsite om lande, der (måske) passeres: |
Nord Europa:
Belgium,
Denmark,
Germany,
Netherlands, |
Vest Europa:
Canary Islands,
Cape Verdes,
Channel Islands,
France,
Ireland,
Madeira,
Portugal,
Spain,
United Kingdom |
Syd Amerika:
Brazil,
French Guiana,
Guyana,
Suriname,
Venezuela, |
Mellem Amerika:
Panama, |
Caribien:
Aruba,
Barbados,
Bonaire,
Curacao,
Grenada,
Martinique,
St
Vincent & the Grenadines,
Trinidad & Tobago |
Stillehavet:
SouthPacific.org American
Samoa, Australia,
Cook Islands,
Easter Island,
Fiji,
French Polynesia,
Galapagos,
Juan
Fernandez Islands,
Nauru, New
Caledonia, New
Zealand, Niue,
Norfolk Island,
Papua New Guinea,
Pitcairn Island,
Samoa,
Solomon Islands,
Tokelau,
Tonga,
Tuvalu,
Vanuatu,
Wallis and Futuna |
South Indian Ocean:
Chagos, Christmas Island,
Cocos Keeling,
Comoros,
Kenya,
Madagascar,
Mauritius,
Mayotte,
Mozambique,
Reunion Island,
Seychelles,
South Africa,
Tanzania |
North Indian Ocean & Red Sea:
Bahrain, Djibouti,
Egypt,
Eritrea,
India,
Jordan,
Kuwait,
Maldives,
Oman,
Qatar,
Saudi Arabia,
Somalia,
Sri Lanka,
Sudan,
United Arab
Emirates,
Yemen |
Mediterranean:
Albania, Algeria,
Bosnia,
Croatia,
Cyprus,
Egypt,
France,
Georgia,
Gibraltar,
Greece,
Israel,
Italy,
Lebanon,
Libya,
Malta,
Monaco,
Montenegro,
Morocco,
Slovenia,
Spain,
Syria,
Tunisia,
Turkey |
Informationer fra
The World
Factbook om lande, der passeres: |
Nord Europa:
Belgium,
Denmark,
Germany,
Netherlands, |
Vest Europa:
Canary Islands,
Cape Verdes,
Channel Islands,
France,
Ireland,
Madeira,
Portugal,
Spain,
United Kingdom |
Syd Amerika:
Brazil,
French Guiana,
Guyana,
Suriname,
Venezuela, |
Mellem Amerika:
Panama, |
Caribien:
Aruba,
Barbados,
Bonaire,
Curacao,
Grenada,
Martinique,
St
Vincent & the Grenadines,
Trinidad & Tobago |
Informationer om Caribien |
Kort Over Caribien |
Stillehavet:American
Samoa,
Australia,
Cook Islands,
Easter Island,
Fiji,
French Polynesia,
Galapagos,
Juan
Fernandez Islands,
Nauru,
New
Caledonia,
New
Zealand,
Niue,
Norfolk Island,
Papua New Guinea,
Pitcairn Island,
Samoa,
Solomon Islands,
Tokelau,
Tonga,
Tuvalu,
Vanuatu,
Wallis and Futuna |
|
Copyright ©
17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk
|