|
Porto Santo 19 oktober 2004
Hej alle!
Det er nu længe siden jeg har skrevet sidst; men det er svært at tage sig
sammen, når man møder så mange mennesker og kommer til så mange nye steder. Der er altid et eller andet man går glip af, hvis
man
skal side i båden og skrive rejsebrev med to fingre om alt hvad man oplever. Men i dag
Tirsdag d. 19 oktober er det ualmindeligt dårligt vejr med kuling regn og
torden - det helt ideelt vejr til at få fult op på disse rejse breve.
Efter at have fået ordnede det med forsikringsselskabet og fået motoren
til at køre, sejlede jeg videre til Portugal, hvor første stop var Viana
do Castelo. Her er en fin lille havn og en flot by og en flot udsigt fra
toppen af et bjerg, man kan spadsere op til en stor kirke,
hvor man
kan komme op i tårnet og fuldende udsigten.
Her i Viana do Castelo, møder jeg Fryd og Vagabond igen. De er lidt triste da Carlos er nød til at tage hjem til Sverige på grund af dødsfald i familien. Næste stop blev Leixoes, her finder jeg en radioreparatør og elektronik importør til skibe, hvor jeg indleverer min WHF radio til rep., og bestiller en ny Garmin 128 GPS. Jeg måtte vente en hel uge - og så kunne de alligevel ikke reparere radioen. Jeg fik dog købt en ny WHF antenne og GPS. Mit næste projekt bliver så at skaffe en WHF radio i Lissabon.
Imens jeg venter, tager jeg sammen med
Anders, Beate og Lola med den nye metro til Porto. Det er en oplevelse
at se denne store provinsby, der er bygget op af bjerget ved floden,
med
de mange portvins huse, hvor man kan blive rundvist og slutte af med smagsprøver
på alle varerne.
Tiden i Leixoes var aldrig kedelig. Vi lå mange både der, hvoraf mange
var skandinaviske både, som jeg har mødt før.
Fordi jeg venter på GPS'en følges jeg ikke med de andre længere. De sejlede dagen før så jeg sejler alene til Figueira Da Foz. Kl. 04.00 letter jeg anker og sejler for motor ud af havnen. det er vindstille og sort nat. Jeg regner med at nå til Figueira Da Foz; men mangel på vind og begyndende tåge gør at jeg går ind til Aveiro i stedet for. Her kommer jeg ind kl. 11.00 som tågen lægger sig over kysten. I stærk medstrøm glider jeg de 2 mil ind til ankerpladsen ved byen St. Jacinto. Samtidig er der en engelsk båd er på vej ud af havnen, jeg siger til dem der er tåge udenfor - de kommer tilbage en halv time efter og anker igen. Det er Orkidd fra Plymouth med Mark og Sally, som også er på vej til Caribien. De siger jeg er kendt, da alle har hørt om den danske båd, der blev ramt af lynet i Bayona; men som ingen har mødt. Jeg er i land og ser på byen. Her er ikke meget by; men der er mange gamle både, som i gamle dage blev brugt til at fiske tang med. I dag fanger de fisk.
Kort over indsejlingen til St. Jacinto | Fiskebåde i Aveiro |
Mark, Sally og jeg tager færgen og bussen til Aveiro en tur på 3
kvarter. Aveiro er bygget efter Hollandsk mønster med kanaler. Jeg syntes det
ligner en blanding mellem en Portugisisk by, Amsterdam og Venedig , men
fakta er at det er et ualmindelig fint og spændende sted, som
hel uretfærdigt er forbigået i pilot bøgerne.
Næste stop Figueira Da Foz er dyrt og dårligt.
Stranden ved Nazare' | |
"Klipfisk" ved Nazare' |
Mandag den
27. september sejler jeg videre kl. 07.30, målet er Nazare' - en tur på ca. 30
mil
Der er ikke meget vind og meget af tiden går for motor, der er delfiner på besøg
af et par gange og jeg filmer lidt. Orkidd gik ud senere og er
ikke at se. Jeg ankommer til Nazare' kl.16.10,. her ligger Vagabond og Fryd.
Jeg
får indklareret - en meget formeld sag her i Portugal og lagt 25
euro ca. 200, kr i depositum for et sæt nøgler. Fryd og Vagabond sejler
næste dag. Jeg maler et billede i havnen på en væg, som vi sejlere
er blevet
opfordret til at male på.
Ilha Da Berlenga |
Jeg ligger nu for anker på 15 m vand på en klippe bund med tvivlsom
greb, tæt under en klippekyst, der står lodret op af havet, Jeg ruller
slemt
i nogle umulige dønninger, goldt og øde er her tillige, kun
søfuglenes
skrig vidner om liv her ude på et vindblæst skær i N. Atlanten, ca. 10
mil fra Portugals kyst. Øen heder Ilha Da Berlenga og hertil er jeg
sejlet
i dag ifølge med 5 andre både: 2 Hollandske , 2 Engelske og 1 Svensk, fra en
havn - Port Nazarè - 22 mil NØ her fra. Det er ved at blive mørkt og
der er ingen der tør gå fra bådene. Kun 2 både har pustet
gummibåden
op; men ingen har været i land, selvom vi kom hertil ved 16.00 tiden
og
nu er den 20.00. Det er på alle måder forskelligt fra de fine anker
bugte
ved Isla Cies med det mel blød sand. Det er ikke fordi her ikke er
noget
at se, det er bare anderledes. Her er en gammel fæstning på et
skær
med buet stenbroer ind til hovedøen og en stentrappe fortsætter næsten
lodret op af det golde fjeldet, og på toppen er der et fyrtårn. Her er
også grotter i klipperne og hele viadukter gennem øen hvor lokale
fiskere
sejler igennem.
Jeg havde egentlig bestemt mig for at gå til Peniche inde på kysten; men
på havnekontoret i Nazarè fik jeg historier om at der var der 2 Svenske både,
der har slået masterne sammen og der var også personskader. Det hele fordi der kun er en flydebro til gæstesejlerne, hvor man
ligger
langskibs. Når havnen er fuld , ligger man uden på hinanden - tit flere. Problemet er så at Peniche
også er en fiske og færgehavn, og det med 3
knob
i havnen er der ingen, som overholder i denne del af
Europa. Her er kun en speed ? fuld speed! Så er de fuldstændig ligeglade
med at de trækker en hækbølge, der får mindre skibe i havnen til at "hoppe og
danse" en halv meter op mod broen. Det er ikke svært at forestille sig en
sådan
samling skibe blive sat i kraftig bevægelse med de skader, der deraf følger.
Tilbage til min situation her på reden i mørke. Jeg har tændt ankervagten på GPS'en, og jeg har
lånt en WHF radio fra Okidd, så vi vi alle kan holde
åben
på kanal 77 i nat, hvis nogen skulle få brug for ekstra hjælp.
Torsdag den
30. september - vinden frisker i løbet af aftenen og går i nord. Jeg
ligger
rigtigt dårligt og ruller så låger springer op og ting falder ud på dørken. Kl. 02.00 bliver det for meget, og jeg kalder Mark og siger jeg sejler
til Cascais - skal man være vågen kan man lige så godt sejle. Jeg har
stadig Marks radio - den må han få tilbage når vi ses i Cascais om nogle
dage.
Jeg har en fin sejlads med kun forsejlet sat går det med vinden ind
agten
for tværs med 5 knob i snit. Det er fuldmåne og meget lyst og klart.
Jeg fanger
en hornfisk og er fremme kl. 10.30. Det koster 26 euro; men det er gratis at
ligge for anker
- så det blev anker.
På Cascais havn er der mange butikker, og her finder jeg et sted, der forhandler Raymarine. Her bestiller jeg en WHF radio, den kan hentes i morgen kl.10.00. På reden ligger der en anden dansk båd Dania med Grethe & Knud Erik, den er jeg over og besøge. Kl. 10.30 næste dag hente jeg radioen - overraskende er den kommet. Jeg bruger formiddagen på at installerer den, og jeg laver en prøvesending, med Withe Raaft på kanalerne 16, 77 og 69. alt ser godt ud . På vej tilbage til båden ser jer at Lola er på vej ind, jeg er hurtigt i gummibåden og ud og hjælpe hende med at lægge til. På kajen står Anders og Beate og tager i mod. De er lige kommet og ligger også her på ankomst broen. Der er problemer med myndighederne, da Lola ikke har skibets papirer med og det ender med at politiet bliver tilkaldt. Problemets kerne er, at der skal fremlægges ejerskabs dokumentation for at komme ind i havnen. Efter en længere debat ender det med at hun må sejle ind; men de tilbageholder skipperens pas. Vi fortøjer Vagabond ved siden af Fryd. Anders siger han hørte mig på radioen da jeg testede radioen tidligere, de var 15 mil herfra og i læ af havn og land, så det tyder på det er en stærk sender jeg har fået. Vi slutter af med en tur i byen for at spise. Ole og Magnus genser jeg også her i Cascais, de har været 11 dage på land i Aveiro og fået ordnet stævnrøret.
Udsigt mod slottet Lissabon | Udsigt over Lissabon |
Der kom lige en Carlsberg forbi! | |
Sporvogn i Lissabon | Vores smukke ølkusk |
Efter en god tid i Cascais og Lissabon, er vi 5 skandinaviske både, der sejler til Porto Santo ved Madeira, det blev en tur på 5 en halv døgn. Ca. midtvejs hører jeg en af bådene tale med en dansk båd Albatros, som har fanget et 100kg tun. Igen. 3-4-timer efter, har den samme båd en 4m hammerhaj på krogen.
Tunbøf undervejs til Porto Santo | S/Y Caritas rute fra Cascais ved Lissabon til Porto Santo ved Madeira |
Vi er 3 både, der får glæde af denne tun. Marinara ( Ole og Magnus)
får en stor luns kød over, og de giver et stykke videre
til
Mare, som igen giveren stor tun bøf videre til mig.
På Porto Santo ligger vi indblæst i flere dage; men vi er mange
skandinaver
her, og vi har et godt sammenhold.
Udsigt over Porto Sando | På vej op på bjerget - Porto Santo |
Mange hilsner Jens .