9. Rejsebrev Madeira, Kanarieøerne og over Atlanten til Barbados

Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,

22 Dec 2004 Barbados.

Hej alle .

Carita er nu nået til Caribien - Barbados, og hendes besætning er fordoblet til nu at bestå af kaptajn og crew dvs. Jens og Lucia. Jens er der skrevet nok om, så vi går direkte til Lucia. Lucia  Gabrielova er fra Tjekkiet, 28 år og studerer etnografi i Prag; men har taget orlov. Hun arbejder på sit speciale, som er Caribien. Hun har før været i Caribien - på Cuba og i Belize; men aldrig på de små Antiller. Så dermed var hun en oplagt som deltager på turen over Atlanten. Lucia stod på på Gomera og har sejlet med over Atlanten. Pga. hendes navn har hun store forventninger om at se St. Lucia, så det er det næste mål, og herfra vil hun flyve hjem d. 9 januar 05 .

Lucia på fordækket midt på Atlanten i stille vejr

For at få det hele fra begyndelsen må vi tilbage til oktober, hvor rejsebrev 8 er fra og hvor vi lå flere både blæst inde på Porto Santo ved Madeira.

S/Y Caritas rute omkring Madeira og De Kanariske Øer

Den 21-10-04 Torsdag . Kl. 9.00 sejler jeg af sted mod Madeira. Næsten alle, som har ligget indblæst her i den sidste uges tid, er også på vej. Vi  skandinaviske både har aftalt at gå til en ny marina på den østlige side af Madeira. Det viser sig at være et rigtig dårligt valg. Der er så nyt og fint at vi alle er låst inde ved hver vores bro nøgle, og det skal koste 17 euro pr nat - uden el og vand, som koster  ekstra. Tillige er havnen "in the middle of nowhere" med 2-3 km til nærmeste by osv. Man skal også lægge 50 euro i depositum for plastikkortet til porten, og Gud nåde hvis man taber det, så bliver det yderligere 50 euro (og sikkert også offentlig piskning). Jeg finder dette sted frastødende. Allerede 1 sømil før kom der en gummibåd ud for at guide os ind og anvise plads , selv om havnen - af ukendte grunde - næsten er tom. Allerede her aner man, at dette er et dyrt sted, hvor man ikke får noget for sine penge. Jeg vælger at sejle igen og tager afsked med de andre, som bliver, da flere allerede har betalt. Jeg sejler 3 - 4 mil til den næste havn, som er Machico. Her er ikke så meget havn, men her er charme, by, fisker både og liv og så er det til og med GRATIS! Jeg ligger ved en flydebro. Her er ved at blive bygget en helt ny havnefront med kontorer og toiletter. Der er endnu kun koldt vand i bruseren, som er nye og gratis. Skulle dette ikke være nok, så er her også et sted med gratis Internet.  Jeg sidder og spiser aftensmad i cockpit'et og ser solen gå ned. Over for ved molen ligger flere store fiskerbåde og på en af dem står der nogen og fisker. En fanger en stor rokke.

S/Y Caritas rute omkring Porto Santo ogMedeira
Machico - Madeira  Funchal - Madeira

Madeira er en meget smuk grøn ø som på det varmeste kan anbefales, og Funchal - hovedstaden en spændende by, som sagtens kan gøre sig i sammenligning med de spanske byer på De Kanarie Øerne; men her er ikke plads i marinaen til alle os "trækfugle", der anløber her i oktober og november. Det er dog muligt at ligge for anker.  Priserne er for 30- 17 euro i havnen og gratis for anker.

Jeg afsejler fra Funchal mod Tenerife i selskab med Mani, Mare og Marinara. Diesel har jeg fået  på dunk, så jeg har 55 l. i alt.  Vi forventer svage vinde og en del motor sejlads. kl. 10.00 er vi af sted, og vi holder kontakt på kanal 77.  Jeg mangler ca. 15 l diesel for at nå Tenerife. Efter 25 timer stopper jeg motoren og driver 2-2,5 knob for sejl. Jeg bager pandekager for at have noget at lave. Om eftermiddagen kommer der mere vind fra øst, og jeg gør god fart på halvvind,  Jeg ser fyret på de små øer Ilheus Selvagens, da de passeres, og senere dukker Tenerife op. Tæt under land ser jeg sejl og kalder over VHF'en for at finde ud af, om det er nogen af de andre, jeg sejlede ud med. Det er det ikke; men derimod Alona. De har haft kontakt med Mani, som nu er i havn i Marina Atlantico ved Santa Cruz . Her ankommer jeg kl. 15.00. Det er en stor by. Lystbådehavnen er ved at blive bygget om, dvs. bad og toiletter er kun mugne barakker; men det afholder dem ikke fra at tage 17 euro pr. nat.
Jeg finder det for dyrt at ligge her i havnen, så på trods af, at Santa Cruz er en spændende by, sejler jeg videre til Las Palmas. I Las Palmas koster det 6 euro i havnen og 1,5 euro for anker. Da ARC-ræset går ud herfra, er havnen forbeholdt ARC bådene. Der er ikke mange fri pladser; men man ligger også godt for anker, og bad og toiletterne er helt i top. Her i Las Palmas genser jeg svenske Jamma, som jeg mødte første gang i Falmouth.

Det bliver til 10 dage i L. P., hvor der bliver provianteret , repareret og forberedt til den store tur over "dammen" . L. P. er en rigtig stor by med alle mulige butikker og værksteder, som kan løse ethvert problem, man måtte have. Her er aldrig kedeligt, da her er så mange både jeg kender, og så er der alle de ny både man også møder her. Det sociale niveau er godt her. Den 6-11 sejler jeg og danske "Mani" med  Per som skipper til Aguinaguin; mender som sædvanligt er dansker træf i Compas Amigo den første søndag i november, og det skal vi med til.  Kl. 19.00 kommer de andre både. Der er en fantom 44 fods med 4 unge mænd fra Struer. De er på en jordomsejling, der skal være på 2 år, så er der Bjarne og Gast Ole i en Albin Delta 31 fods "Malot" fra Holbæk, de skal også til Caribien. Der er en båd fra Hundige, en 40-44 fods Deler "Gi Vind", som skal til Middelhavet; men de vil først overvintre her på Kanarieøerne. Så er der et ægtepar på "Oktipus" - en stor Motiva . Til sidst foruden os ( Carita og Mani ), er her også en båd fra Brøndby - en Vega.

Der er et dejligt tag selv bord på  Compas Amigo og der er en god stemning. Efter vi er gået kl. 1.30 kommer "Albatros", de er lige kommet ind; men historien om tunen og hajen er allerede fortalt.

S/Y Caritas rute omkring De Kanariske Øer
Laspalmas Gr. Canaria Gode venner Magnus Staffan og Patrich
Gomera Wally Grande
San Sebastian  Gomera

Malot og Carita sejler sammen mod Gomera med stop på Tenerife - Las Galletas. På Gomera er der gensyn med en finsk båd "Necesse", jeg så første gang i Falmouth. Efter en god tid her på Gomera, som får den varmeste anbefaling, da øen har så mange forskellige og spændende naturoplevelser at byde på, tager vi 3 både af sted d. 20-11 kl. 15.00.

S/Y Carita's sandsynlige rute over Atlanten fra De Kanariske Øer til Barbados

Vi er Finske "Necesse" Avanst 36` med Kari og Marika, Danske "Malot" Albin delta 31` med Bjarne og Ole. Så er der jo også "Carita" Arpege 30` med Jens og Lucia. Det skal vise sig at "Necesse" og Carita sejler næsten samme fart, da vi havde radio kontakt på VHS'en næsten hver dag på vejen over dammen, mens Malot kun kunne høres de første 2-3 døgn. De valgte en sydligere kurs end os andre, og ankom 2 døgn før os. Dvs. 24 døgn 19 timer senere anduver de The Deep Water Harbour på Barbados kl. 10.00 GMT - 06.00 lokal tid  -  en alt for lang tur - med alt for lidt og ustabil vind; men alt det er glemt nu. Vi er fremme! Barbados er lige så vidunderlig, som jeg huskede at den var, og det er en fornøjelse at se Lucias begejstring over stedet her.

The Boat Yard Barbados
Lucia på fordækket midt på Atlanten i stille vejr Lucia på Barbados

Barbados

Ankerbugt ud for Bridgtown på Barbados

Fotogalleri

Mange Hilsner  Jens & Lucia .

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna