14. Panama til Galapagos Øerne

Rejsebrev 14 - Panama til Galapagos Lørdag D. 23-04-05

Ruten  - Panama til Galapagos Øerne
Carita for fulde sejl med kurs mod Galapagos Øerne

Vi sejler vi fra Panama i stille vejr kl. 10.00. Der gås for motor, til vi er fri af sejlrenden ind til kanalen, og vi er ude i Panama bugten. Her kan vi for svag vind fra NØ, for med strøm, gå 3,5 knob læns ud af bugten. Der er meget liv i vandet, og vi ser mange rokke springe ud afvandet i op mod 2m høje spring. Der er også andre fisk, som spræller i overfladen, og der er  en rokke, som svømmer tæt forbi båden. Der gås en del for motor, da vinden er svag. Jeg nyder denne milde velkomst af Stillehavet, der lever op til sit navn. Første. døgndistance = 111 mil. Panama ses forsvinde i N, som en blygrå skygge. Vi er nu ude af bugten og kan ændre kurs mod Wrek Bay på Galapagos - afstand  760 sømil. Vi har ikke problemer med at følges.  Det går som en leg og efter at have gået motor det meste af natten, har vi nu en god vind og går knap 6 knob mod målet.
Om aftenen løjer vinden og kl. 19.00 går vi for motor til kl. 20.00, da vi stopper, tager sejl ned og ligger bi for natten i en totalt stile og fuldmåneoplyst nat: men det er meget rullede, og jeg hejser et rebet storsejl som støttesejl.
Vi er nød til at tage hensyn til vores dieselforbrug her i doll rooms bæltet, hvor der stadig er 700 sømil til målet. Kari fortæller om morgenen, at de havde besøg af en panamansk kystinspektions båd, der ville høre om vi havde problemer, fordi vi lå her uden sejl og motor.

Necesse sejler mod solnedgangen

Mandag.

Om morgen er det stadig stille og jeg tager min første dukkert i Stillehavet. Der efter prøver jeg mig med spileren. For første gang på turen sejler jeg med spiler. Det går først langsomt fremad, senere tager vinden til og vi gør snart en god fart.
Igen kl. 15.00 får vi besøg af de Panamanske myndighed i form af en flyvemaskine, der kredser om os i meget lav højde, så man kan se piloterne. Kl. 18.00 fanger jeg en bonito og det samme gør Necesse kort efter. Vinden er igen meget svag. På et tidspunkt i om natten meddeler Kari på radioen, at de nu går for motor.

Carita - for første gang for spiler

Tirsdag.

Det er en meget smuk solopgang i total stille vand. Necesse er i den rette vinkel til et billede, og der bliver filmet lidt. Vi går stadig for motor. Her er så stille og smukt, at man kan blive her i lang tid, og jeg har det rigtig godt med at vi er her. Det er som at have sin egen lille ø fyldt op med forsyninger til flere måneder.
Der gås motor hele dagen afbrudt af enkelte forsøg på at gå for sejl.  Vi gør et holdt. Jeg bader og vasker vandlinen, der er forfærdelig efter 1 måned i Panama. Stillehavet er virkelig stille. Kl. 12.15 fanger jeg en lille fisk, der ryger lige på panden - frokosten er hjemme. Necesse fanger kort efter en bonito.

Onsdag.

Kl. 2.00 komme der vind; men ikke som ventet fra SE. - derimod fra SW.  Altså lige imod, og der må krydses. Vi går på en SSE´lig kurs. Det er en helt anden luft nu, selvom vi stadig er på vej mod syd, er her køligere, og vinden er dejlig frisk, i modsætning til den "sauna", der var i Panama.
Kl. 14 sæter jeg vind roret til at styre, og det fungerer upåklageligt her på bidevind. Vi har stadig den flotteste fuldmåne om natten.

Torsdag.

I dag er vejret blev mere råt og vinden taget til - gråt i gråt, og der bankes en del pæle. Der er rebet sejl - det minder mere om hjemlige vande end havet omkring 2 grader nord for Ækvator. Vi prøver for en kort bemærkning at gå over stag; men det er heller ikke godt, så vi vender til bage til den sydlige kurs. I løbet af dagen prøves det flere gange, at gå over stag; men den sydlige kurs vinder til sidst.

Fredag.

Kl.7.45 Kommer der en lille  - ca. 26 fods åben fiskerbåd - op på siden af os med 3 personer ombord. Kari har hele tiden talt om, at der er registreret overfald og røverier fra yachts - også i år, og vi bliver noget nervøse ved at se fiskebåden komme imod os. Den kommer først hen til mig, og de vil bare have et eller andet at spise. Jeg kaster 4 æbler over til dem, og det ser de ud til at blive glade for. Dernæst bliver det Necesse`s tur - her får de kiks og cigaretter. Så sejler de igen og er snart ikke at se mere i de store dønninger her på Stillehavet. Vi undrer os over at se en så lille og åben båd med kun en påhængsmotor her ude (01° 26,06`N og 82° 29,12`W ) med over 150 sømil til det allernærmeste land. De må komme fra et støre skib, men vi ser ikke noget skib.
Vejret i dag er fint, og selv om vi skal gå bidevind, er det en fornøjelse, med udsigten til at krydse ækvator i nat eller i morgen og at nå Galapagos om ca. 4 dage.

Søndag.

Det er en smuk morgen, og vi fortsætter på samme kurs, 260 grader, som vi startede på i går klokken 05.00. Taler med Kari på radioen, om at det er første maj, og at vi nu er i Hulmboltstrømmen. Det er en meget smuk og solrig dag med let til jævn vind, og vi kommer stadig nærmer Galapags.
Jeg fejrer 1 maj med at drikke 3 øl til solnedgangen, som er ekstra smuk i dag. Men det blev ikke til at krydse Ækvator i dag, da vi hele dagen har sejlet vest på ca. ½ grad nord.

Tirsdag - Passage af Ækvator.

Den 03-05-2005  KL : 02.12 Lokal tid dvs. KL : 08.12 GMT. og KL 10.12 dansk sommertid, passerer jeg Ækvator på Position:  00˚ Nord/Syd  -  87˚ 16` 12`` West.
Det er mørk nat med den flotteste stjernehimmel med stjerneskud og mælkevejen. Vejret er mildt og stille, vi gør 4,5 knob på kurs 250 grader mod vores mål Wreck Bay - Galapagos. Jeg er lige vågnet 10 min før passagen af Ækvator, og er derfor ikke i humør til at fejre det nu; men kalder Necesse og vi lykønsker hinanden med vores ankomst på den sydlige halvkugle. Månen, der har fulgt os siden den første nat fra Balboa, Panama, som en fuldmåne, er nu ved at stå op. Først tror jeg der er et stort skib i horisonten. Nu 10 dage efter fuldmåne er månen reduceret til en tynd halv måne.

Carita passerer Linien - billedet er taget fra Necesse - NB: Klik for at se billedet i stort format

Det er betrykkende at følges med Necesse, da de har udkik hele natten.  De kalder mig over radioen, hvis der opstår noget. Kl. 7.00 vågner jeg og får en kop kaffe her på min første morgen i Sydhavet. Der for går jeg i gang med en renselsens ceremoni. Jeg tager et bad og vasker tøj, så der kan startes på en frisk. Det er en perfekt dag med kun let skyformation i horisonten og let vind foran for tværs, der giver nok til vi kan "slentre" af sted med 4 knob og pga. Humboltstrømmen er det dejligt friskt og let køligt - med min tro følgesved Necesse en halv sømil væk.

Onsdag:

Den 04-05. Jeg vågner med lyset, og der ser jeg øen San Cristobal i horisonten, som en blygrå skygge, og bag mig i øst står solen op. Idet samme, ser jeg ca. 10 m for ude at der en stor sten, der rager op af vandet. Det kan selvfølgelig ikke passe -  her hvor der skal være 1000 m dybt! Det må være en stor hval; men det er forsendt nu at dreje - 5 sek. efter passerer jeg forhindringen 1 m til styrbord, og det viser sig at være en kæmpe stor hav skildpadde, der ligger og sover i overfalden.
Vinden er let, og i vores utålmodighed starter vi motor for at komme i land. Det er en ualmindelig flot dag at nærme sig øen, passere langs den og endeligt at opankre ved byen er en oplevelse. Øen ser helt uberørt ud, man ser ingen huse, veje, antennemaster og lignende. men et råt klippe og vulkan krater-miljø klædt med lav krat bevoksning.  Pludselig dukker byen op med sine fine huse i spansk kolonistil.

Søkort - Galapagos Øerne - Turistkort
Hej Jens - hvem kommer først? San Cristobal forude

Vi anker  kl. 13.15 lokal tid - 11 dage og 1083 sømil efter Balbora, Panama.
Vi går straks i land og får ordnet indklareringen, som for en gang skyld foregår i en hyggelig og venlig stemning.  Vi får 15 dage, og det blev 30 dollars. Så på havne kontoret, her bliver det for mig 76 dollars alt i alt 106 dollars. Byen heder Puerto Baquerizo Moreno, og ifølge The Pacific Crossing Guide, er det muligt at få et lille udvalg af frisk frugt når forsyningsskibet har været her. og det skulle også være muligt at skaffe diesel her. Vores forventninger til stedet var mildest talt ikke høje, og vi regnede kun med at stoppe her i ca. 4-5 dage; men vi er så overvældet over denne lille perle, at vi nok bliver i mindst 10 dage.
Søløverne ligger og sover i dingy'erne og svømmer rundt om bådene og ligger og soler sig på den lille strand foran byen.  Det kan ikke forekomme andre steder i verden end her. Her er i mod al forventning billig, både diesel, øl, tlf., Internet, mm.

De første billeder fra Galapagos Øerne fra San Cristobal

San Cristobal - Galapagos Øerne
Ø-tur - udsigt mod vulkanen Ø-tur - krat bevoksning
Søløver soler sig på stranden Søløver soler sig på en bænk inde i byen
Kæmpe skildpadder

Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna