19. Rejsebrev Tonga til New Zealand.

Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,

Rejsebrev 19.

30-09-05 : Fredag  Vavaù gruben i Tonga .

Tonga Caritas rute i Tonga øgruppen

Jeg bestemmer mig for at opleve noget i dag. Jeg ser der er hval observerings både i bugten og sejler i gummibåden derover. Der er folk der svømmer rundt mellem hvalerne. Jeg mænger mig og hopper i vandet med gummibåden i en snor. Jeg er så tæt som 12-15 m fra en stor voksen pukkelhval.
Jeg  sejler videre til Mariner`s Cave, der er en underjordisk grotte, hvis adgang sker via en indgangen der ligger under vandet.
Det kilder noget i maven når man første gang svømmer ned i dybet og ind i mørket ca. 3 m ind til luftlommen i grotten. Det er en speciel fornemmelse at side inde i grotten og se det blå lys fra bunden lyse op, og se det danne tåge for hver dønning, der komprimerer luften i grotten.
Ude igen Sejler jeg over til Svallevs Caves og ser dem.  Det er dybe grotter man kan sejle ind i, i gummibåden, og det anbefales at medbringe en lygte.

Tonga Vavaù - Nu skal jeg se om der er flere æg

HaÀpai gruben Tongo

Efter 1 måned her i Vavaú er det på tide at komme videre syd over. Næste stop bliver HaÁpai gruben.
Lørdag 08-10-05  kl. 17.00 afgang mod HaÀpai gruben. Vi har en fin nat med god vind så Sejladsen forløber planmæssig, og jeg er ved øen Lifuka da det bliver lyst ved halv 7 tiden.

HaÀpai Group Fusipongi og Sione HaÀpai Group Teenagers

Jeg finder ind til byen Pangai mellem de mange rev og får ankret kl. 9.15.  HaÀpai øerne er som jeg håbede de ville være dvs. lave koraløer med brede koralsand strande med en skov af kokospalmer på, og ikke særlig tæt befolket.  Kunne man gøre det om ville jeg have brugt mindre tid i Vavaú og være taget herned tidligere.
Efter at den formelle indklarering er gjort, sejler jeg de 5 mil syd på til øen Uoleva. Uoleva er ubeboet; men der er nogle guesthouses og derfor få mennesker her. Det er som at have øen for sig selv.  Efter at have ankeret kl. 14.00, er jeg i land og på kokosnøddde-jagt.
Kari er meget opsat på at fange hummer, og om aften i solnedgangen sejler vi i land med godt fodtøj, lamper og handsker, og så går vi et par timer på revet og blusser efter hummer; men vi ser ikke skyggen af en .
Næste dag ror jeg i land og plukker 4 kokosnødder og der kommer to belgiske piger forbi, jeg tilbyder dem en nød hver. De bor i gæstehytterne, er bag packer'er, som startede deres rejse for to år siden i Bangkok, hvor de købte cykler. De har siden været i Australien, Fiji og nu Tonga. Herefter vil de til Samoa og så Latin Amerika. Det er en fornøjelse at se unge mennesker med et meget lille bugtet, der rejse den halve verden rundt i flere år. Det med at man skal varer mange millionær for at opleve verden, er i virkeligheden et selvbedrag, for ikke at erkende ens eget mangel på mod til at leve livet uden sikkerhedsnet, og unødig høj komfort.

Onsdag 12-10 sejler vi om morgen til Uonukuhihifo - ja det er stavet rigtigt. Jeg går for sejl og Necesse for motor, og jeg kommer langt bagefter i strømmen i kanalen mellem Uoleva og Uiha. Da jeg kommer frem til de små øer stopper jeg ved den første sand ø kaldet Sand Cay. Jeg tager øen i besiddelse og tænder bål og brænder plastik af, som ligger og flyder her. Uheldig vis kommer jeg også til at smide en halvrådden gren på bålet, og et lille gekko firben, som havde sin bolig heri må hoppe for livet ud i det sol opvarmet og brand varme sand. Hvorefter den lille fyr måtte flygte videre til et sted, hvor den ikke brændte fødderne og det var på mig, så jeg måtte skyldsbetynget finde et skyggefuldt sted imellem krat og busk til den.

HaÀpai Gekko firbenet
HaÀpai HaÀpai Group Sand Cay

Jeg har fået ødelagt flere T-shirts ved at kravle i palmetræer og ved at åbne kokosnødder. Der er garvesyre i der laver mørkebrune pletter på tøjet, og det ser frygteligt beskidt ud, så jeg får den ide at farve tøjet, så det ikke ses. Jeg får skaffet 5 nødder og bruger skallerne til at lave en ekstrakt til formålet; men resultatet er ikke godt nok. Så får jeg den ide at bruge the i stedet og koger en ekstra bitter portion. Ved at dyppe og tørre og dyppe igen nås et OK resultat, som dog ikke er til pænt brug.
Efter at have krydset rundt mellem flere af øerne kommer vi til øen Haàfeva , der er det vestligste vi endnu har været. Her sejler jeg over til et vrag af en koreansk fiskerbåd, der ligger på revet. Det er et fantastisk flot vrag velegnet for snorkling, og man ser meget af det indvendige skib gennem koøjer og huller i siden.  Her er oplyst da det meste af dækket er væk- gode billeder og en god oplevelse. Vi ligger 3 både her foran havnen, som egentlig kun er en mole, der rager 40- 50 m ud fra kysten  Vi regner ikke med der kommer flere lystbåde i aften, og da slet ikke at der skal komme forsyningsskib her i mørket,  så vi har ikke ankerlys på; men der er en være trafik af de små lokale både her efter mørke, og jeg er oppe og tænde og slukke ankerlyset flere gange. Så kl. 22.00 kommer forsyningsskibet/færgen og jeg tænder igen lyset og kalder Necesse og advarer dem, at de også heller må tænde lys. Det er egentligt fuldmåne i nat; men også ret overskyet. Færgen er i størrelse og stil som Anholt færgen. De små både tidligere på aften er fra naboøen, og de er her for at modtage deres del af de forsyningerne, der bliver bragt ud. Der er en leben omkring færgen med trucks, en bil og de små både . kl. 23.30 sejler de små både ( 7 stk. ) tæt forbi mig og væk mod deres ø i SSW. Jeg hører glade stemmer og grin, det er nok en festlig begivenhed herude på de små koraløer, isoleret fra omverden af hav og rev, når den 14 daglige forsyning kommer. Kort efter sejler færgen også.

Besøg på Kelefesia HaÀpai gruben Tongo

Den sidste ø i HaÁpai gruben vi besøger, før vi sejler til Nukuàlofa,  er Kelefesia. Vejret er flot og det ender med at vinden løjer helt af, så det er for slaskende sejl det sidste stykke til øen Kelefesia . Kelefesia er uden undtagelse den smukkeste ø jeg endnu har været på. Øen er omgivet af det smukkeste blomstrende koralrev og øen selv er et 3D. postkort af indbegrebet af en Stillehavs ø. Vi er 7 både her om aftenen, og vi laver et strand party med bål og medbrat mad. Jan Fra danske Anakonda fra Mosede havn  har lavet frikadeller, Kari har bagt dessert boller, Don fra amerikanske Redwood coast har fanget en barakuda, og den bliver grillet på bålet, der er diverse pasta og ris. Jeg bidrager med pandekager og gulerødder og kartofler. Vi har den flotteste aften med fuldmåne og flyvende hunde og det levende bål.

Her er nogle billeder fra Kelefesia taget af Jens

Kelefesia Trace og Sue fra S/V ANACONDA
Kelefesia

Her er nogle billeder fra Kelefesia taget af Jan Klintegaard fra S/V ANACONDA

Jens fra Hundige i "s/v Carita"  NB: Copyright © 21-02-2009   S/V ANACONDA Bountystrand på Kelefesia  NB: Copyright © 21-02-2009   S/V ANACONDA
Bountystrand på Kelefesia  NB: Copyright © 21-02-2009   S/V ANACONDA

Citat af Jan Klintegaard fra S/V ANACONDAs rejsebrev fra mødet med Jens på Kefesia:

....... Vi tog et stræk på 35 sømil og heldigvis, for vi landede på en lille ø ved navn Kelefesia, en perle imellem alle andre øer i Tonga. Delvis flad og palmebevokset, men med høje rødlige overvoksede limstensklipper i begge ender, en enlig lille beboelse på midten og helt uspoleret. Omkranset af beskyttende koralrev, hvor vi ankrede i en åbning på vestsiden. Her lå andre både, men pladsen var trang, så der kun var plads til 6-7 både. Jens Drøgemüller i "Carita" fra Hundige havn lå også her. Om aftenen arrangerede vi et "Pot Luck" hvor alle sejlerne bringer et eller andet spiseligt ind på stranden og holder barbecue på denne måde. Hyggeligt, hvor man møder andre sejlere. ....

Næste morgen er jeg inde og fjerne resterne af bålet og rydde op og derefter renser jeg bunden af Carita for den nært forstående tur til New Zealand. Mine svømmefødder har ligget i cockpittet, og det har været ekstremt varmt, så gummiskoen på disse svømmefødder er smeltet sammen, og kun med nød og næppe kunne jeg skille dem ad, jeg må se i øjnene at jeg nok må købe nye i New Zealand.

Nukuàlofa på Tonga Tabu

Vi sejler kl. 17.00  for at gå til Nukuàlofa på Tonga Tabu.  Jeg får endnu en gang sagt farvel til Anakonda  der herfra vil gå til Fiji og derefter nord på til Mikronesien for det næste år.
Vi har meget let vind, og vi har ikke travlt da vi er i god tid til at være der i morgenlyset.
Det har været en dejlig stille sejlads over natten og om morgenen er det totalt vindstille og havblik og vi er nu ved den østlige indsejling mellem øer og rev - helt ubeskriveligt smukt.
Hoved øen Tongatabu er mere flad end jeg regnede med, og den ligner Nord Sjælland fra Helsingør til Hornbæk når man kun ser mod syd. Jeg får helt hjemve ved denne fornemmelse af at man sejler der hjemme på en smuk stille varm sommer morgen på et af de for mig velkendte steder i DK.
Det sidste stykke ind til Nukuàlofa ser jeg en båd med orangemalet maste top og kalder Anaconda på WHFèn og endnu en gang møder jeg dem selv om vi har sagt farvel nu mange gange . De har fundet ud af at her er det eneste sted de kan få diesel. Vi sejler ind og fortøjer i havnen , da vi skal provianterer.

Tongatabu Nukuàlofa  på Tongatabu danske s/v ANACONDA fra Mosede Havn

Jeg skal have 20 l diesel, vand og diverse frugt og brød. Her  er vindstille og stegende varmt og ulideligt at være ude i solen. Jeg prøver at sove midt på dagen da man er lidt træt efter en nats sejlads , men det bliver nærmest til en feber søvn i denne varme.

Tonga Caritas rute i Tonga øgruppen
Tonga Links

Mod New Zealand

Onsdag 26/10 kl. 16.00 starter vi på den store tur sydover til New Zealand. Det er vindstille og vi går motor til vi er fri af land og rev. Så blæser der en brise og vi kan stoppe motorerne og gå 3 knob for sejl .  Der er 1014 mil til målet Opur. Ved 4 tiden i natten  er vinden blevet så kraftig at der må reduceres kraftigt sejl, det er vind foran for tværs og anstrengende sejlads . Kl. 8.30 ses øen Ata , det ikke var særlig godt vist i kortet, og det var lidt af en overraskelse at se den dukke op af havet.  Jeg kalder Kari og spørger om der er flere overraskelser på vejen. Søndag om natten er det stormende og råt. Jeg kalder Kari og spørger om han er i Øst eller West. De krydsede dato linien kl.21.00, og jeg selv krydser den meget præcis mandag 01.00 lokal tid dvs. 12.00 UTC. På 27 grader 12 min S . Kl. 9.30 er jeg halvvejs, der er 516 tilbagelagt og 516 endnu at sejle. Jeg opdager der er gået en syning i forsejlet og må gå lidt forsigtigt videre, da jeg ikke kan gøre noget ved det nu, fordi det stadig er frisk og rullende. Necesse er nu ude af radio kontakt, vejret er blevet fint og solrigt; men koldt og med stadig gamle dønninger og autopiloten må tage over her. Jeg får en ny vejrudsigt fra Tyske Filia Venti, der er 20 mil agter Der er ingen lavtryk på vej; men det er modvind i de næste 4 dage. Jeg tager forsejlet ned og får syet skaden på fordækket og så op med det igen alt imens der er gået for motor og storsejl i det nu flotte vejr. Jeg ser flere små Portugisiske orlogsmænd, som jeg ikke har set siden før Kanarieøerne. Jeg ser også min første albatros, der følger mig i en time til den finder ud af der ikke falder godbidder af her.  Fredag stadig bidevind, men fint vejr med en fin brise . kl. 13.35 land i sigte det er en bjerg top på 770 m der først ses i 228 grader 80 mil.
kl. 00.00 har jeg nået Wp Opua , men herfra er der stadig 12-15 mil til havnen .og i mørke lister jeg ind på lysene og GPS'en, søkort og computer. Jeg fortøjet ved told broen kl. 03.15 og får et par timers søvn efter 9 døgn med for det meste frisk sejlads.

New Zealand eller Cornwall i England, Opua lystbådehavn.jpg

Lørdag 5/11-05 kl. 9.00 kommer tolder og helse inspektionen. Det er flinke og venlige folk og det er hurtigt overstået. De konfiskerer et lille net hvidløg, og jeg kan sejle ud og ankre. her sover jeg nogle timer før jeg pumper gummibåden op, og kan hilse på Necesse, der har været her 2 dage nu . Vi får et par øl på krogen og lykønsker hinanden med vores veludførte første etape i tid og sted på vej rundt Jorden. Det er utroligt, som det her minder om syd England - Cornwall.

Jens på besøg i Danmark

Jens har været en tur i Danmark i Julen 2005 - hans forældre fejrede guldbryllup.
Ovenstående billede er taget under et besøg hos webmaster.
Jens blev interviewet til Jyllands-Posten den 21 december og til lokalbladet: "Sydkysten" den 30 december, mens han var hjemme.
Jens tager tilbage til New Zealand igen i begyndelsen af Januar 2006.

I ønskes alle en glædelig Jul og et godt Nytår.
Hilsen Jens

New Zealand Links

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna