|
Mail modtaget 19/12 2006
Lørdag 11/11-2006 Aden i Yemen
Addu atollen Maldiverne - Google Map Link | |
Ruten fra Chagos til Male på Maldiverne | Male på Maldiverne - Google Map Link |
Det
tog 4 døgn at sejle de 300 mil op til Addu Atollen fra Chagos. Der
var mest vindstille og hvis der var vind, så var det fra N - lige på næsen.
Tillige kom der en masse regn. Alt sammen lige efter bogen for denne
årstid og sted, hvor vindsystemerne vender fra sydvest monsun til nordøst monsun
og doldroms bæltet er bredest omkring Ækvator på denne tid.
Natten den 10/11 kommer der en rigtig kraftig monsunregn, og det er rigtig monsun regn.
Der er ikke tale om det regner i tove; men snare i kabler. Jeg
må rede autopiloten fra at drukne. Der er ikke vind i bygerne.
Efter den sidste byge er der en svag brise fra vest, og jeg sætter
forsejlet og slukker motoren, som nu har kørt 36 timer siden Chagos og
brugt ca. 25 l diesel.
Om morgen da solen står op er der landkending
8.5 mil til Addu atollen. Det er en smuk dag med sol og monsun skyer
og varmt og mildt.
Som jeg er på vej til Gan, kommer der en stor flok delfiner og gør mig
selskab 3-4 mil. Jeg får taget billeder af dem med Addu i baggrunden. Med en sådan modtagelse kan det kun være et godt sted at ankomme
til, er
jeg helt sikker på.
Glæden ved endelig at være under sejl, gør at jeg sejler ind i lagunen
for sejl. Klokken er også kun lidt i 9, så jeg har ikke travlt, og
sceneriet er så fantastisk, at jeg kan bruge timer på bare at side og
betragte det. Passet ind er dybt og bredt ( en halv mil ). Vinden er
halvvind, så den er heller ikke noget problem. Lagunen er lige den
størrelse jeg kan lide, hvor det er muligt at se land hele vejen rund. Her ligger flere store handelsskibe
for anker. Et af dem er ved at
blive losset. Det sker med 2 små pramme, der sejler i pendulfart mellem
skib og land. Lige da jeg er inder passet, lander der en flyver på Gan. Den kommer lige ind over mig
på vej ned. Det ser ud til det er et
relativt rigt land.
Vejen der forbinder øerne løber langs den
indvendige kystlinie. Der er mange nye biler og mange knallerter,
motorcykler og enkelte cykler. Alt er en oase af grønt, blåt og
hvidt sand.
Om aftenen kommer der igen regn og jeg samler 60 l vand over natten.
Øl (med alkohol) er ikke til at få i butikkerne. Kan man ikke
undvære alkohol, er den eneste mulighed at opsøge et turist ressort, og købe øl
der; men det er dyrt - 42 ruffis = 22 kr. for en
flad Heineken kopi, så det bliver første og sidste gang jeg får øl, her på Maldiverne.
Man kan spiser på restaurant for 25 ruffies = 12,5 kr.; men skal man have
en alkoholfri øl til bliver prisen det dobbelte.
|
| ||
|
| ||
|
|
Jeg lejer en knallert en dag og køer op til det nordligste punkt på den nordlige ø. Jeg er inde på et værft og se en kæmpe træbåd, man er ved at bygge. Så får jeg handlet i hvad nok er den største fødevarebutik i Addu. ( Mindre end en standart tankstationskiosk hjemme). Det bliver dårligt vejr, så jeg kører tilbage og afleverer cyklen. Det blev 150 ruffis ca. 75 kr. - det var det også vært.
Jeg begynder at samle regnvand. Der er kommet meget vand og tanken er
fyldt op. Jeg har vaskebalje og spande fuld af fint drikkevand. Gummibåden er
også fuld af vand, så jeg vasker tøj i ferskvand - rent fråds.
En amerikansk båd Duddle Bug fra New Mexico. Med Edmund og Annette
Steele, som jeg har mødt først på Juleøen og siden på Chagos er nu også her. De har den ide at jeg er en stakkels solosejler, som de vil forkæle og
derfor inviterer de mig endnu engang over til at se DVD og til en kold (
ikke alkohol øl med vodka i ). Så her sider man så i trope natten under Ækvator i silende monsun regn og ser film med varme popkorn, vodkaøl
og aircondition med gode sejlervender i en båd der bare "har det hele".
Male på Maldiverne |
Efter 10 dage på Gan sejler jeg videre til Male. det kræver at man
har en permit fra toldkontoret; men det er ikke noget problem at få, og
det koster ikke noget. Så får man 10 dage at nå frem på. Dog må man
ikke stoppe undervejs. Det kræver at man har et cruising permit, og
den er halv dyrt. Man får også kun 1 måneds visa ved ankomst. Hvis
man vil forlænge den, koster det 65 us$ ,så derfor rationere jeg
tiden her. Jeg sejler derfor forbi den ene smukke atol efter den anden
uden at gøre stop på min vej til Male. Turen er det klassiske - ingen
vind eller lige på næsen.
Da jeg ankommer Male, er Duddle Bug her
allerede, selv om jeg sejlede en dag før dem. En anden bekendt her er
Finske Poul, som jeg mødte første gang i Caribien og i Panama, og
senere i fransk Polynesien. Jeg viste godt han var her og har set
frem til at mødes med ham igen. Han var sejlet fra Chagos til
Seychellerne. Herfra var han så sejlet nord på i oktober for at ankomme
Djibouti; men hans lille 26 fod båd var blevet taget af ækvator
strømmen som nord for ækvator har en østlig sætning på ( hvad Poul
fortalte ) 4 knob. Så han endte med at ankomme Maldiverne i stedet.
Nu vil han holde jul her, før han prøver igen i januar, hvor forholdene
for at sejle til Rødehavet herfra er optimale.
|
|
Male er et fascinerende sted med 70.000 mennesker på 5 kvadrat km. Den må betragtes som verdens eneste overbefolket atol ø, og den ligner også mere Manhattan end noget med palmer og hvide sandstrande. Man er ved at udbygge stedet, ved at det der er vist som rev omkring lufthavns øen er blevet fyldt op og er nu en ø, Her er allerede anlagt veje. I det fjerneste hjørne, er der bygget en helt ny bydel i stil med 60 - 70'ernes sociale byggerier hjemme i DK. Der er også bygget et fint hospital her, og det er planlagt at det hele er udbygget om 20 år. Der går færge mellem øerne hver halve time og koster 5 ruffis = 2.5 kr. så det virker bare.
Torsdag 30-11 ankommer jeg og Duddle Bug til
Uligamu (Uligan) på Ihavandhippolhu
Atollen, det nordligste udeklareringssted i Maldiverne. Det tager und 2 timer at klarerer ud.
Derefter får vi handlet frugt
og diesel. Dieselen bliver målt op i 5l. kander og hældt på dunkene, så
det er godt det kun er 40 l. vi skal have.
Vi ser en båd blive bygget på stranden. Det er simpelthen et lille
paradis, hvis man har medbragt alt hvad man skal bruge, for her er næsten
ingen ting at få.
|
|
Da vi vil sejle i aften, inviterer Annette og
Edmund på afskeds middag. Vi har en rigtig hyggelig aften med røde
bøffer og rødvin mm.
Jeg får sendt en mail til dem der hjemme via deres Sail Mail, da der ikke er
Internet i land.
kl. 21.30 er vi let. For motor går vi ud gennem passet, Duddle Bug på vej
til Salalah i Oman og jeg på vej til Aden i Yemen. Der er let vind, og
der må hjælpes med motoren i den smukke stille og milde måne-nat.
Duddle Bug er hurtigt ude af syne, og jeg ser frem til 12-16 døgn alene
på søen.
Jenses rute fra Maldiverne til Aden i Yemen | |
Området omkring Unlgamu (Uligan) Maldiverne, hvor Jens afgik fra - Google Map Link | Området omkring Aden i Yemen, som Jens anduvede -Googel Map Link |
Mange hilsner fra Aden Yemen. Jens
|