27. Rejsebrev Maldiverne til Yemen.


Copyright © 25 Sep 2006 12:10 Jens Drøgemüller,
http://sycarita.bitz.dk 

Mail modtaget 19/12 2006

Lørdag 11/11-2006 Aden i Yemen

Addu Atollen Maldiverne

Addu atollen Maldiverne - Google Map Link
Ruten fra  Chagos til Male på Maldiverne Male på Maldiverne - Google Map Link

Det tog 4 døgn at sejle de 300 mil op til Addu Atollen fra Chagos. Der var mest vindstille og hvis der var vind, så var det fra N - lige på næsen. Tillige kom der en masse regn. Alt sammen lige efter bogen for denne årstid og sted, hvor vindsystemerne vender fra sydvest monsun til nordøst monsun og doldroms bæltet er bredest omkring Ækvator på denne tid.
Natten den 10/11 kommer der en rigtig kraftig monsunregn, og det er rigtig monsun regn. Der er ikke tale om det regner i tove; men snare i kabler. Jeg må rede autopiloten fra at drukne. Der er ikke vind i bygerne. Efter den sidste byge er der en svag brise fra vest, og jeg sætter forsejlet og slukker motoren, som nu har kørt 36 timer siden Chagos og brugt ca. 25 l diesel.
Om morgen da solen står op er der landkending 8.5 mil til Addu atollen. Det er en smuk dag med sol og monsun skyer og varmt og mildt.
Som jeg er på vej til Gan, kommer der en stor flok delfiner og gør mig selskab 3-4 mil. Jeg får taget billeder af dem med Addu i baggrunden. Med en sådan modtagelse kan det kun være et godt sted at ankomme til, er jeg helt sikker på.
Glæden ved endelig at være under sejl, gør at jeg sejler ind i lagunen for sejl. Klokken er også kun lidt i 9, så jeg har ikke travlt, og sceneriet er så fantastisk, at jeg kan bruge timer på bare at side og betragte det. Passet ind er dybt og bredt ( en halv mil ). Vinden er halvvind, så den er heller ikke noget problem. Lagunen er lige den størrelse jeg kan lide, hvor det er muligt at se land hele vejen rund. Her ligger flere store handelsskibe for anker. Et af dem er ved at blive losset. Det sker med 2 små pramme, der sejler i pendulfart mellem skib og land. Lige da jeg er inder passet, lander der en flyver på Gan. Den kommer lige ind over mig på vej ned. Det ser ud til det er et relativt rigt land.

Vejen der forbinder øerne løber langs den indvendige kystlinie. Der er mange nye biler og mange knallerter, motorcykler og enkelte cykler. Alt er en oase af grønt, blåt og hvidt sand. Om aftenen kommer der igen regn og jeg samler 60 l vand over natten.
Øl (med alkohol) er ikke til at få i butikkerne. Kan man ikke undvære alkohol, er den eneste mulighed at opsøge et turist ressort, og købe øl der; men det er dyrt - 42 ruffis = 22 kr. for en flad Heineken kopi, så det bliver første og sidste gang jeg får øl, her på Maldiverne.
Man kan spiser på restaurant for 25 ruffies = 12,5 kr.;  men skal man have en alkoholfri øl til bliver prisen det dobbelte.

001 Addu
 
002 Addu
 
003 Addu
 
004 Addu Bådbyggerne
 
005 Værftet i Addu 
006 Værftet i Addu
 

Jeg lejer en knallert en dag og køer op til det nordligste punkt på den nordlige ø. Jeg er inde på et værft og se en kæmpe træbåd, man er ved at bygge. Så får jeg handlet i hvad nok er den største fødevarebutik i Addu. ( Mindre end en standart tankstationskiosk hjemme). Det bliver dårligt vejr, så jeg kører tilbage og afleverer cyklen.  Det blev 150 ruffis ca. 75 kr. -  det var det også vært.

Jeg begynder at samle regnvand. Der er kommet meget vand og tanken er fyldt op. Jeg har vaskebalje og spande fuld af fint drikkevand. Gummibåden er også fuld af vand, så jeg vasker tøj i ferskvand - rent fråds.
En amerikansk båd Duddle Bug fra New Mexico. Med Edmund og Annette Steele, som jeg har mødt først på Juleøen og siden på Chagos er nu også her. De har den ide at jeg er en stakkels solosejler, som de vil forkæle og derfor inviterer de mig endnu engang over til at se DVD og til en kold ( ikke alkohol øl med vodka i ). Så her sider man så i trope natten under Ækvator i silende monsun regn og ser film med varme popkorn, vodkaøl og aircondition med gode sejlervender i en båd der bare "har det hele".

Male Maldiverne

 
Male på Maldiverne  

Efter 10 dage på Gan sejler jeg videre til Male. det kræver at man har en permit fra toldkontoret; men det er ikke noget problem at få, og det koster ikke noget. Så får man 10 dage at nå frem på. Dog må man ikke stoppe undervejs. Det kræver at man har et cruising permit, og den er halv dyrt. Man får også kun 1 måneds visa ved ankomst. Hvis man vil forlænge den, koster det 65 us$ ,så derfor rationere jeg tiden her. Jeg sejler derfor forbi den ene smukke atol efter den anden uden at gøre stop på min vej til Male. Turen er det klassiske - ingen vind eller lige på næsen.
Da jeg ankommer Male, er Duddle Bug her allerede, selv om jeg sejlede en dag før dem. En anden bekendt her er Finske Poul, som jeg mødte første gang i Caribien og i Panama, og senere i fransk Polynesien. Jeg viste godt han var her og har set frem til at mødes med ham igen. Han var sejlet fra Chagos til Seychellerne. Herfra var han så sejlet nord på i oktober for at ankomme Djibouti; men hans lille 26 fod båd var blevet taget af ækvator strømmen som nord for ækvator har en østlig sætning på ( hvad Poul fortalte ) 4 knob. Så han endte med at ankomme Maldiverne i stedet. Nu vil han holde jul her, før han prøver igen i januar, hvor forholdene for at sejle til Rødehavet herfra er optimale.

009 Færgen til Male fra lufthavnen
 
010 Sultanens palads Male 

Male er et fascinerende sted med 70.000 mennesker på 5 kvadrat km. Den må betragtes som verdens eneste overbefolket atol ø, og den ligner også mere Manhattan end noget med palmer og hvide sandstrande. Man er ved at udbygge stedet, ved at det der er vist som rev omkring lufthavns øen er blevet fyldt op og er nu en ø, Her er allerede anlagt veje. I det fjerneste hjørne, er der bygget en helt ny bydel i stil med 60 - 70'ernes sociale byggerier hjemme i DK. Der er også bygget et fint hospital her, og det er planlagt at det hele er udbygget om 20 år. Der går færge mellem øerne hver halve time og koster 5 ruffis = 2.5 kr. så det virker bare.

Uligamu (Uligan) på Ihavandhippolhu Atollen Maldiverne

Torsdag 30-11 ankommer jeg og Duddle Bug til Uligamu (Uligan) på Ihavandhippolhu Atollen, det nordligste udeklareringssted i Maldiverne. Det tager und 2 timer at klarerer ud. Derefter får vi handlet frugt og diesel. Dieselen bliver målt op i 5l. kander og hældt på dunkene, så det er godt det kun er 40 l. vi skal have.
Vi ser en båd blive bygget på stranden. Det er simpelthen et lille paradis, hvis man har medbragt alt hvad man skal bruge, for her er næsten ingen ting at få.

007 Uligamu (Uligan) bådbyggeri på stranden 

008 Uligamu (Uligan) Bådbyggeri på stranden 

011 Uligamu (Uligan)
 
012 Uligamu (Uligan)
 
013 Uligamu (Uligan)
 
014 Uligamu (Uligan)
 
015 Uligamu (Uligan)
 
016 Uligamu (Uligan)
 
017 Uligamu (Uligan)
 
018 Uligamu (Uligan)
 
019 Uligamu (Uligan)
 
020 Diesel påfyldning Uligamu (Uligan)
 
021 Uligamu (Uligan) sten kyst
 
022 Uligamu (Uligan) sten kyst
 
023 Uligamu (Uligan) badenymfer 

 

 Uligamu (Uligan) på Ihavandhippolhu
 Atollen i Maldiverne


 

Da vi vil sejle i aften, inviterer Annette og Edmund på afskeds middag. Vi har en rigtig hyggelig aften med røde bøffer og rødvin mm.
Jeg får sendt en mail til dem der hjemme via deres Sail Mail, da der ikke er Internet i land.
kl. 21.30 er vi let. For motor går vi  ud gennem passet, Duddle Bug på vej til Salalah i Oman og jeg på vej til Aden i Yemen. Der er let vind, og der må hjælpes med motoren i den smukke stille og milde måne-nat.
Duddle Bug er hurtigt ude af syne, og jeg ser frem til 12-16 døgn alene på søen.

Jenses rute fra Maldiverne til Aden i Yemen
Området omkring Unlgamu (Uligan) Maldiverne, hvor Jens afgik fra - Google Map Link Området omkring Aden i Yemen, som Jens anduvede -Googel Map Link
   

Mange hilsner fra Aden Yemen. Jens

 

 

Service links:
 Send en hilsen til Jens - skriv i hans gæstebog
Retur CARITAS's Hjemmeside
Retur til forrige side 
CARITA's Fotogalleri
Oplæsning af tekst via adgangforalle.dk Få teksten læst op
Jens blev interviewet til  Jyllands-Posten den 2 marts 2005
 igen 21 december 2005
og igen i lokalbladet "Sydkysten" 30. december 2005

Informationer fra Noonsite om lande, der (måske) passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel IslandsFranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Stillehavet: SouthPacific.org American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
South Indian Ocean: Chagos, Christmas Island, Cocos Keeling, Comoros, Kenya, Madagascar, Mauritius, Mayotte, Mozambique, Reunion Island, Seychelles, South Africa, Tanzania
North Indian Ocean & Red Sea: Bahrain, Djibouti, Egypt, Eritrea, India, Jordan, Kuwait, Maldives, Oman, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sri Lanka, Sudan, United Arab Emirates, Yemen
Mediterranean: Albania, Algeria, BosniaCroatia, Cyprus, Egypt, France, Georgia, Gibraltar, Greece, Israel, Italy, Lebanon, Libya, Malta, Monaco, Montenegro, Morocco, Slovenia, Spain, Syria, Tunisia, Turkey

Informationer fra The World Factbook om lande, der passeres:

Nord Europa: Belgium, Denmark, Germany, Netherlands,
Vest Europa: Canary Islands, Cape Verdes, Channel Islands,  FranceIreland, Madeira, Portugal, Spain, United Kingdom
Syd Amerika:  Brazil, French Guiana, Guyana, Suriname, Venezuela,
Mellem Amerika: Panama,
Caribien: Aruba, Barbados, Bonaire, Curacao, GrenadaMartinique, St Vincent & the Grenadines, Trinidad & Tobago
Informationer om Caribien
Kort Over Caribien
Stillehavet:American Samoa, Australia, Cook Islands, Easter Island, Fiji, French Polynesia, Galapagos, Juan Fernandez Islands, Nauru, New Caledonia, New Zealand, Niue, Norfolk Island, Papua New Guinea, Pitcairn Island, Samoa, Solomon Islands, Tokelau, Tonga, Tuvalu, Vanuatu, Wallis and Futuna
 


Copyright © 17 Nov 2006 00:42 Jens Drøgemüller, http://sycarita.bitz.dk